Kuraatoriõpe

Alates 2017. aasta sügisest on EKA Kunstiteaduse ja visuaalkultuuri instituudi magistrantuuri õppesuunaks võimalik valida ka kureerimise eriala. Kuraatoriinstitutsioon tänapäevases tähenduses tekkis kunstiväljale 1960–1970ndatel aastatel. Erialana nii ülikoolide kui ka kunstiinstitutsioonide juurde asutatud kuraatoriõppe programmides saab seda õppida peaasjalikult 1990ndate keskpaigast. Tegemist on seega noore erialaga, mis pealegi järjekindlalt keeldub formaliseerumast teatud standardseks ja universaalseks õppeprogrammiks. Enamik kunstiväljal tegutsevatest kuraatoritest on veendunud, et kuraatoriks ei saa õppida. Kuid kuraatoriõppe programm saab siiski aidata kuraatoriks saada. Kuraatoriõppesse võib astuda ka ilma eelneva kunsti- või kunstiajaloo alase hariduseta. Piisab bakalaureusekraadist, huvist (kaasaegse) kunsti vastu ning soovist kunstnikega töötada.

Mis on kureerimine ja mida kuraator teeb?

Kureerimise kohta võib lihtsalt öelda, et kunsti kontekstis tähendab see enamasti näituse koostamist. Samas on see kindlasti midagi palju enamat: kureerimine on kunstiteoste vahelise seose lavastamine — ei kureerita mitte kunstiteoseid, vaid kunstiteoste vahelist ruumi. Tegelikult on kureerimine just selle ruumi väestamine/mõtestamine. Kuratoorne laiemas plaanis on aga kõik, mis seostub kunstniku, kunstiteose ja vaataja kohtumise vahendamisega; see võib olla kontseptualiseeritud näituseidee realiseerimine koostöös kunstnikega, see võib olla kunstniku ja kunstiteose presentatsioon teatud asepektist; see võib olla ka kunstiajaloo kirjutus või esseistika ruumis; see võib olla dialoogi pidamine kunstnikuga personaalnäituse ettevalmistamise raames ning sisaldada kunstiteose produktsiooni ja rahastuse organiseerimist … Ja tegelikult võib kureerida ka palju muud: videoprogrammi, festivali, kunstnike residentuuri, raamatut, konverentsi jne. Institutsionaalsed kuraatorid kureerivad ka kunstiasutuste nagu muuseumide, galeriide, kunsthallede programme. Samuti võiks kuraator olla vajadusel võimeline ka ise looma institutsioone ning muutuma kunstipresentatsiooni meetodeid uute eksponeerimisformaatide loomise kaudu. Oluline on vaid meeles pidada, et kuigi kuraator on ainus loominguline positsioon kunstiväljal kunstniku kõrval, ei ole kuraatorid kunagi kunstnikud, vaid üksnes kunsti ja kunstnike teenistuses.

Mida ja kuidas me õpetame?

Õpe magistrantuuris jaguneb suuresti kaheks. Esimesel semestril õpivad kunstiteaduse eriala ja kuraatoriõppe eriala üliõpilased koos, saades aimu nii kunstiteaduse kui ka kureerimise teooriast ja põhiprobleemidest. Samuti tehakse ühiselt tutvust kunstisotsioloogia, visuaalkultuuri ja kriitilise teooria võtmemõistete ning semiootikaga. Teisest semestrist alates valivad üliõpilased endale õppesuuna ning keskenduvad erialale. Üliõpilane omandab loengute ja seminaride käigus teadmised eriala ajaloost ning paiknemisest kunstiväljal, selle teoreetilistest, eetilistest ja poliitilistest põhiprobleemidest. Üliõpilane omandab näituste lugemise ja analüüsimise oskuse, mis on hea kuraatoritöö eelduseks praktikatel nii Eestis kui ka väljaspool. Korraldame õppereise nii naabermaadesse kui ka olulisematele aktuaalsetele kunstisuursündmustele. Samuti tutvub üliõpilane kureerimise praktilise poolega: projektikirjutamise põhimõtete, näituse installeerimise ja kujundamise problemaatikaga, samuti omandab baasteadmised galeristitööst. Teeme koostööd ka EKA galerii ning valikainete raames ka kunstierialade tudengitega. Arendame koostööd kohalike kunstiinstitutsioonidega ning otsime võimalusi, et meie üliõpilased saaksid sooritada mõnes neist erialapraktika juhtivate kuraatorite käe all. Keskset teoreetilist tuge kuraatorile enda projektide kontseptualiseerimiseks võiks leida “Kriitilise teooria seminarist”, kus käsitletakse kõige põletavamaid teemasid kunsti ja teooria ristumisnurkades.

Magistritöö

Kuraatorieriala magistritöö võib olla nii teoreetiline kunstiteaduslik käsitlus mõnest kureerimisega seonduvast probleemist kui ka praktiline töö (kuraatoriprojekt) koos teoreetilise saatetekstiga.

 

VAATA ÕPPEKAVA

Kunstiteaduse ja visuaalkultuuri uuringute MA õppekava ÕISis
Lae alla PDF

EKA_avatud_loengud_FB_AndrewBerardini
Kaasaegse Kunsti Eesti Keskus ja Eesti Kunstiakadeemia kunstiteaduse ja visuaalkultuuri instituut kutsuvad: Loenguseeria “Rahvusvaheline laeng” 2017/2018 õppeaastal ANDREW BERARDINI (Los Angeles) 12.04 kell 18 loeng Teaduste Akadeemia saalis (Kohtu 6) 13.04 kell 10.15 seminar KVIs (Suur-Kloostri 11) Üritus Facebookis Andrew Berardini on vabakutseline kunstikriitik ja kuraator Los Angelesest. ...
EKA_avatud_loengud_FB_LumiTan
Rahvusvaheline laeng #6: Lumi Tan Kaasaegse Kunsti Eesti Keskus ja Eesti Kunstiakadeemia kunstiteaduse ja visuaalkultuuri instituut kutsuvad: Loenguseeria "Rahvusvaheline laeng" 2017/2018 õppeaastal Lumi Tan "Ellujäämisstrateegiad" 22.03 kell 18 loeng Teaduste Akadeemia saalis (Kohtu 6) 23.03 kell 10.15 seminar KVIs (Suur-Kloostri 11) Loengus arutleb Lumi Tan (New York) väikese ...
EKA_avatud_loengud_FB_Quinn-kpv
https://vimeo.com/260022993 In her lecture, Quinn Latimer will discuss and read from her recent writing and editing projects—which include the book Like a Woman: Essays, Readings, Poems (Sternberg Press, 2017) and the documenta 14 publications, for which she was editor-in-chief in Athens and Kassel—and their investment in feminism as both an ethos and a methodology of struggle. She will also ...
cdc920b8-596d-4978-aebb-11da824d87b7
Põhja- ja Baltimaade kuraatorite koostööprogramm NBC, kuhu kuuluvad Kaasaegse Kunsti Eesti Keskus, Soome kunstikeskus Frame ja Stockholmi kunstiresidentuur CRIS, kutsuvad alustavaid kunstiprofessionaale kandideerima 2018. aasta kuraatoripraktika programmi. Tähtaeg kandideerimiseks on 1. aprill 2018. Kuraatoripraktika programm on võimalus alustavatele kuraatoritele ja kunstiprofessionaalidele ...
EKA_avatud_loengud_FB_Dieter
A former member of the curatorial team of Documenta 14 and currently associated with the University of Chicago, Dieter Roelstraete will look back upon the adventure of helping organise the largest exhibition of contemporary art ever mounted from the point of view of his ongoing interest in art's entanglement in the so-called knowledge economy, the sprawling art-as-research nexus, and the art ...
EKA_avatud_loengud_FB_Martha
https://vimeo.com/249655374   Martha Kirszenbaum was the long-time director and curator of Fahrenheit, an exhibition space and residency program in Los Angeles. She graduated from Sciences Po in Paris and Columbia University in New York, and worked at Media Department of MoMA in New York (2006-07), Photography Department of Centre Georges Pompidou in Paris (2007) and at the New Museum in ...
EKA_avatud_loengud_FB_Vasif
https://vimeo.com/246086811 Vasif Kortun (Ayvalık, Turkey) is a well-known curator, former director of SALT art center, he has curated and directed the third Istanbul biennaal, he was the founding director of the Museum of the Centre of Curatorial Studies at Bard College from 1994-1997. Furthermore, he curated the Turkish pavilions for the 1994 and 1998 iterations of the São Paolo Bienal, as ...
EKA_avatud_loengud_FB_Honoré
https://vimeo.com/244605786 Vincent Honoré, Chief Curator of the David Roberts Art Foundation in London, will speak about his recent exhibitions and current research interests. Since 2008, Vincent Honoré has served as chief curator of DRAF, which was conceived as a factory of prototypes structured around research, production, and performativity. He will speak about the scope of this ...