Kunstikultuuri tudengid käisid väliskunsti praktikal Toskaanas

Ettekanne Santa Maria Novella raudteejaama ees. Fotograaf Liisa-Helena Lumberg

Kunstiteaduse ja muinsuskaitse tudengite ühine väliskunsti praktika toimus sel aastal Toskaanas, Itaalias. Reisi programmi ja giidiraamatut aitasid koostada tudengid ise ning kohapeal tutvustati oma objekti kogu grupile. Praktika eesmärgiks oli tutvuda piirkonna rikkaliku arhitektuuri- ja kultuuripärandiga.

Üheksa päeva jooksul külastati mitukümmend muuseumi, kirikut ja linnapaleed. Muuseumitest olid programmis Uffizi galerii, Akadeemia galerii, Bargello skulptuurimuuseum, San Marco klooster-muuseum, Palazzo Pitti muuseumid ja Toomkiriku muuseum. Arhitektuuri ja ajaloolisi interjööre vaatlesime Palazzo Vecchios, Medici-Riccardi palees, Palazzo Pittis. Renesanssajastu pargikultuuriga sai tutvuda Boboli aedades. Moodsamatest hoonetest tutvusime 1935. aastal ehitatud Santa Maria Novella raudteejaamaga. Kirikutest külastasime Firenze toomkirikut, kampaniili ja baptisteeriumi, Santa Maria del Carmine kirikut ja sealset Brancacci kabelit, viljaturust ümberehitatud Orsanmichele kirikut, San Lorenzo kirikut ning sealset Michelangelo sisekujundusega Medicite kabelit ning raamatukogu, Alberti marmorist renessansfassaadiga Santa Maria Novella kirikut, Santa Croce kirikut ja Pazzi kabelit.

Firenzele lisaks külastasime mitmeid teisi linnu. Pisas käisime katedraalis ja baptisteeriumis ning kuulasime põhjaliku ettekannet kiriku ajaloost, restaureerimisest ning saime teada, mis põhjustel on kiriku kellatorn viltu. San Gimingiano – “keskaegne Manhattan” – on kuulus oma kõrgete tornide poolest. Sienas käisime toomkirikus ja raekojas, seejärel tutvusime unikaalse, renesansi urbanistlike kaanonite järgi rajatud Pienza linna planeeringuga. Orvietos külastasime musta-valge triibulist katedraali põnevate alabasterist akendega, Assisis uurisime põhjalikult Püha Franciscusele pühendatud kirikuid, sealseid Giotto ja Cimabue freskotsükleid ning kuulsime ettekande erakordselt keerukast restaureemistöödest peale 1997. aasta maavärinat. Arezzos vaatasime San Francesco kiriku kuulsat Piero della Francesca Püha Risti freskotsüklit.

Ettekannetes arutleti veel Eesti ja Itaalia kultuurisidemete üle, itaalia kunsti ja arhitektuuri rollist Lääne kunstiajaloo kaanoni väljakujunemisel, Rooma ja Firenze konserveerimiskoolkondade erinevustest, II maailmasõja ning 1966. aasta veeuputuse tagajärgede likvdeerimisest ning kultuuripärandi päästmisest Firenzes. Kogu programm andis väga põhjaliku sissevaate Euroopat tugevalt mõjutanud itaalia renesansskultuurist.

Praktikat juhendasid teaduskonna õppejõud Tiina Abel, Liisa-Helena Lumberg, Krista Kodres, Anneli Randla, Virve Sarapik, Hilkka Hiiop ja Oliver Orro. Õppereisi toetas Eesti Kultuurkapital.