KVI uudiskiri, aprill 2022

Kuraatoriõppe tudengid Islandil

Uudiskiri võtab kokku KVI töötajate ja tudengite tegevused 2022. aasta jaanuarist aprillini. Uudiskirja koostas Annika Toots, annika.toots@artun.ee

 

Konverentsid, seminarid, praktikad ja esitlused

10.–11. jaanuaril 2022 toimus Purdi mõisas juba teine ülikoolidevaheline ühisseminar. Ühisseminari eesmärgiks oli anda ettekujutus erinevate institutsioonide õppekavadest ja koostöövõimalustest ning harjutada avalikku esinemist.

Veebruari lõpus toimus Kunstiteaduse ja visuaalkultuuri instituudi kuraatoriõppe tudengite praktikareis Islandile, kus tudengid külastasid erinevaid institutsioone, galeriisid ja kunstnike stuudioid. Praktikareisi juhendajad olid Merilin Talumaa ja Triin Metsla.

8. märtsil esitleti EKA galeriis ajakirja Kunstiteaduslikke Uurimusi kultuuripärandi erinumbrit „Pärandastamine ja pärand“. Erinumbri toimetaja on Anneli Randla, ajakirja peatoimetaja on Ingrid Ruudi.

28. märtsist 1. aprillini 2022 toimus Narva kunstiresidentuuris NART kirjutamistöötuba kunstiteaduse-visuaalkultuuri ja muinsuskaitse-konserveerimise magistriõppe tudengitele, mille eesmärk oli toetada lõputöö kirjutamist. Juhendajatena osalesid Anneli Porri, Riin Alatalu, Linda Kaljundi, Hilkka Hiiop, korraldas Annika Toots.

Preemiad ja grandid

EKA kunagine rektor, professor, kunstiteaduse instituudi juht ja praegune emeriitprofessor Jaak Kangilaski pälvis veebruaris riikliku kultuuri elutööpreemia.

Linda Kaljundi koos Kadi Polliga pälvisid riikliku kultuuri aastapreemia Kumu püsinäituse „Identiteedimaastikud: Eesti kunst 1700-1945“ kureerimise eest.

Ingrid Ruudi sai ajakirja Maja artiklipreemia artikli eest “Ralf Lõoke: ruumikvaliteedist, mida Excel küsida ei oska”.

Kaasaegse Kunsti eesti Keskuse ja Kunstiteadlaste ja Kuraatorite Ühingu poolt välja antava kunstikriitiku stipendiumi laureaat oli kunstiteaduse magistriõppe tudeng Aleksander Metsamärt.

 

Kroonika

 Kristina Jõekalda töötab sellel semestril Yale’i Ülikoolis (MacMillan Center for International and Area Studies) oma järeldoktori projekti kallal (kui Juris Padegs Postdoctoral Associate).

Katrin Kivimaa pidas 13. märtsil loengu “Helene Schjerfbecki tähelend ehk kuidas ühest Soome populaarseimast kunstnikust sai rahvusvahelise kunstielu suur avastus” Naiste Ööde Filmifestivalil, Raplas.

Triin Metsla käis 20.–30. märtsil uurimisreisil Ameerikas Getty Research Institute’is (LA) ja Smithsoniani 20. sajandi Ameerika kunsti arhiivides (Washington DC).

7. aprillil pidas Ingrid Ruudi pidas Sõltumatu Tantsu Lava loengusarjas avaliku loengu pealkirjaga „Mittestandardne keha linnaruumis“.

Taavi Hallimäe osales 28.–30. märtsil Jeruusalemmas Hadassah Academic College’is toimunud Social Design Networki konverentsil “Design and Communities” ning võrgustiku asutamisele keskenduvas töötoas.

Maria Helen Känd kureeris Kai keskuses näituse “ars viva 2022 – tajuvälja agendid”, kus osaleb kunstnikuna ka EKA õppejõud ja kunstnik Laura Põld.

27. märtsil osales Linda Kaljundi Tallinna XVIII graafikatriennaali finissage’i raames toimunud vestlusringis, mille teemaks olid Ida-Euroopa mõiste definitsioon(id) kunstis ja kultuuris

21.–25. märtsil osales Linda Kaljundi õppejõuna KUNO võrgustiku raames Abisko polaarjaamas korraldatud kunsti ja keskkonna teemalises töötoas.

16. märtsil korraldas Linda Kaljundi koos Ieva Astahovskaga Ukraina kaasaegse kunsti teemalise veebiarutelu.

12. veebruaril oli Linda Kaljundi eelretsensendiks kunsti ja disaini eriala doktorandi Britta Benno näitusele „Saamisest maa(stiku)ks“ .

Publikatsioonid ja kriitika

Kristina Jõekalda. „Identity Written in Stone? Gothicizing Renovation of Estonian Churches at a Second Glance (1820–1940)“. – Forging Architectural Tradition: National Narratives, Monument Preservation and Architectural Work in the Nineteenth Century. Eds. Dragan Damjanović, Aleksander Łupienko. (Explorations in Heritage Studies 4.) New York, Oxford: Berghahn Books, 2022, pp. 43–75,

Kristina Jõekalda. „Denkmalschutz – Architekturforschung – Baukultur. Entwicklungen und Erscheinungsformen in den baltischen Ländern vom späten 19. Jahrhundert bis heute. Hrsg. von Andreas Fülberth [Böhlau 2020].“ – Zeitschrift für Ostmitteleuropa-Forschung / Journal of East Central European Studies 2022, vol. 71, no. 1, pp. 132–134.

Linda Kaljundi. Teaduspilt: Kas kunst või teadus? –  Horisont 2 (2022), 39–41

Katrin Kivimaa. Lilly Waltheri kunstirännakutest 20. sajandi algul/Lilly Walther’s Artistic Journeys at the Beginning of the 20th Century. Lilly Walther (14−33). Tartu Art Museum.

Katrin Kivimaa. Researching the history of modern women artists in Estonia: Exhibitions in Adamson-Eric Museum. Eesti Kunstimuuseumi toimetised, 237−256.

Mari Laaniste. Lehekoomiks 1990. aastate Eestis [Newspaper comic strips in Estonia during the 1990s]. Philologia Estonica Tallinnensis, 6, 98−123.

Mari Laaniste. Pilt ja hetk: “Sitta kah!” juhtum. Virve Sarapik, Mari Laaniste, Neeme Lopp (Toim.). Pilt tänapäeva kultuuris. Võitlusvälja laienemine (lk 148−159). Tallinn: Eesti Kunstiakadeemia kirjastus. (Etüüde nüüdiskultuurist; 9)

Virve Sarapik, Mari Laaniste, Neeme Lopp (Toim.) (2021). Pilt tänapäeva kultuuris. Võitlusvälja laienemine. Tallinn: Nüüdiskultuuri uurimise töörühm. (Etüüde nüüdiskultuurist; 9).

Ingrid Ruudi. Feminist curatorial strategies: assembling the exhibition A Room of One’s Own: Feminist’s Questions to Architecture at the Estonian Museum of Architecture. In: Helena Huber-Doudová (Toim.). Modern Woman – Architect. Projection and Reality in Central Europe since 1900. (240−262). Prague: Academy of Arts, Architecture and Design.

Eda Tuulberg. Armastus läbi taandumise. – Vikerkaar 1-2/2022, lk 169–170.

Jaga sõpradega:

Postitas Annika Toots
Viimati muudetud