NOORED DISAINERID LONDONI MOENÄDALAL, FRESHEST: “MINISTRY OF CREATIVE AFFAIRS”

Auri Jürna / Fotod: Hannah Laycock

Sel kevadel oli eesti disain ülemaailmseks kõneaineks kui Londoni moenädalal tunnustas International Fashion Showcase žürii noori eesti kunstnikke FreshEst väljapaneku “Ministry of Creative Affairs” eest Emerging Talent 2013 auhinnaga. Näituse kontseptsiooni autor oli Kunstiakademias kujunduskunsti eriala lõpetanud ning nüüd Londoni Saint Martinsi moekoolis magistrikraadi omandav Helen Sirp, kes kujundas nelja disaineri töödest (nahakunstnik Kadri Kruus, naisterõivaste looja Kristina Viirpalu, meesterõivaste looja Kristian Steinberg ja puidust prilliraamide autor Karl Annus) omanäoliselt karge muinasjutu, mis avaldas muljet suurlinna laiale publikule ja tõmbas kasulikku tähelepanu. Žürii esinaine, USA Vogue’i toimetaja Sarah Moweri sõnul võlus selle väljapaneku juures kõige enam viis kuidas kogu tervikus peegeldas Eesti isikupära ning kui palju aega ja vaeva oli selle nimel nähtud.

International Fashion Showcase on loodud British Councili ja British Fashion Councili poolt selleks, et aidata värskel disainil leida teed laiema publiku ette ning FreshEst on Disainikeskuse kaubamärk, mis tutvustab eesti disaini väljaspool kodumaad. Moenädalalt saadud auhind kannab endaga kaasas laialdast meedia tähelepanu, moemaailma tunnustust ja kontakte ning tihtipeale ka mitmeid erialaseid töövõimalusi. “Ministry of Creative Affairs” oli suurejooneline projekt, mille jaheda raami sees avanes müütiline, animistlik maailm.

Helen Sirp: “Ministeeriumi mõte tuli sellest, et oli vaja leida disainereid ühendavat ja samas Eestit esindavat momenti. Disanerite loomingut uurides tuli välja palju müstilisi aspekte, käsitöölembust, looduslähedust, iidsete mustrite, materjalide ja tehnikate kasutamist. Ja äkki tekkis mõte pöörata see teistpidi ja panna see omamoodi vihmavarju-narratiivi alla: tekitada ministeerium, mis on fassaadilt range, aga sisu on hoopis teine. Kummaline kui paljud inimesed arvavad siiani, et Eesti on mingi vana, Nõukogude-aegne riik, kus kõik on hästi kinnine ja vanakoolilik. Samas innovaatiliste mõtlejate ja loojatena oleme maailmas tipus. See oli üks ajend, et mängida kontrastiga: see mida inimesed teavad ja tajuvad versus see, mis tegelikult on. Minu meelest on Eesti üks lahedamaid, kreatiivse vibe’iga koht.”

EKA nahakunstieriala lõpetanud Kadri Kruus: “Helen Sirp lõi ruumi, kus igaühe looming säilitas oma iseloomu, kuid mis koos jutustasid ühist lugu. Kogu projekt oli väga inspireeriv ja õpetlik ning showcase’i ajal sai väga oluliseks teiste disainerite toetus ja tugev emotsionaalne side, mis kohapeal tekkis. Võitu ei oodanud meist keegi, kuigi mõistsime, et olime kõrgendatud tähelepanu all. Nüüd tagantjärele võib öelda, et tunnustus on avanud nii mõnegi ukse.”

EKA ja TTÜ ühismagistriõppes disaini ja tootearenduse lõpetanud prillimeister Karl Annus tunnistab, et auhinnad ei ole tema jaoks väga tähtsad, kuid kasu võib neist tulevikus kindlasti olla, samas annab tunnustus jõudu edasi tegutseda.

Lisaks Londoni avangardses Horse Hospidali galeriis avatud nelja disaineri loomingust koosnevale näitusele valmis Heleni ja tuntud moefotograafi Indrek Arula koostöös ka näituse “võti”, lühifilm “After beyond”.

Jaga sõpradega:

Postitas Eerik Kändler
Viimati muudetud