Tallinna taskukohase eluasemepoliitika analüüs

Tallinna Strateegiakeskuse tellitud uuringu “Tallinna taskukohase eluasemepoliitika arendamise võimaluste analüüs” tulemused võeti kokku mai lõpul 2025.

Uuring annab sisendi Tallinna taskukohase eluasemepoliitika arendamisele. Sellesse andsid olulise panuse Eesti Kunstiakadeemia arhitektid ja urbanistid koostöös Tartu Ülikooliga (juhtpartner), kaasates eriala asjatundjaid Tallinna Strateegiakeskusest ning eksperte nii avalikust kui ka erasektorist.

 

Tallinn seisab täna silmitsi olukorraga, kus eluasemehinnad, üürid ja jooksvad eluasemekulud tõusevad oluliselt kiiremini sissetulekutest. Hinnakäärid on suured nii ülejäänud Eestiga kui linnaosade vahel. Kallinev eluase seab üha enam peresid majanduslikult keerulisse olukorda ning selle olukorra tõsidust tunnetavad kõige enam noored – nii eluasemeturule sisenejad kui need, kel pere kasvamas ja on vaja ruumikamat eluaset. 

Tallinna uued eluasemed ja siselinna ajaloolisemad eluasemed on keskmist tulu teenivatele leibkondadele kõige enam kättesaamatud. Mõnevõrra jõukohasema hinnaga on vaid nõukogudeaegsed tüüpkorterid, mis asuvad aga peamiselt Lasnamäel ja Mustamäel – samatüübilise hoonestusega asumites, kus elukeskkonna kaasajastamine kulgeb aeglaselt. Linna poolt või toel ehitatud elamispinnad moodustavad vaid väga väikese osa eluasemete õiglasemas jaotuses vajadusest ning on ruumiliselt koondunud just nimetatud asumitesse.

Kirjeldatud olukord põhjustab eluasemeturul kasvavat ebavõrdsust ehk segregatsiooni. Uusarenduste ruumiline koondumine on turu poolt juhitud eluasemeturul kõige enam ruumilist ebavõrdsust loov. Pereeas noored on aga järjest enam sunnitud otsima ruumikamat eluaset väljaspool Tallinna, ning selle leidmiseks tuleb vaadata elukohta järjest kaugemale, või leppida ruumikitsikusega, mis omakorda võib edasi lükata laste sündi. Eluasemekuludega koormatus ning sellest tulenev majanduslik ebakindlus lükkab aga edasi elamute parandustöid ja elukeskkonna kaasajastamist. Taskukohaste eluasemete madal kättesaadavus vähendab pikas perspektiivis ka linna konkurentsivõimet ja piirab majanduslikke võimalusi. 

 

Soovituste väljatöötamisel on lähtutud arengustrateegias „Tallinn 2035“ seatud eesmärgist, et linna eluasemete valik on mitmekesine, võimaldades igal leibkonnal leida endale sobiv ja taskukohane kodu, ning strateegias välja toodud järgmistest põhimõtetest:

  • kõikides linnaosades on erineva suurusega eluruume, mis võimaldavad elukorralduse muutumisel leibkondadel paindlikult kodu vahetada;
  • peredel on Tallinnas hea elada ning linnas on piisavalt kodusid ka erivajadustega inimestele ja eakatele;
  • linna pakutavad jõukohase hinnaga elamispinnad asuvad linna eri piirkondades.

 

Käesolev raport koondab endas soovituslikke taskukohase eluasemepoliitika meetmeid Tallinna linnale. Meetmed on süstematiseeritud ja esitatud nii grupeeritud nimistuna kui ka võimalike teekaartidena. Uuringus välja pakutud õiglase eluaseme-valdkonna arendamise kava tugineb neljale alussambale: strateegiline suunamine ja seire, aktiivne maapoliitika, tugev avaliku ja erasektori koostöö ning finantsmudelite mitmekesistamine. Neist alussammastest omakorda lähtuvad väljapakutud erinevad arenguvõimalused ehk teekaardid:

  • vabale turule toetumine,
  • vaba turu täiendamine,
  • mitmekesine eluasemeturg.

 

See, milline neist teekonna aluseks võtta, sõltub linna poliitilistest valikutest.  

Tänased valikud mõjutavad eluasemete taskukohasuse, segregatsiooni ja elukeskkondade mitmekesisuse pikaajalisi väljavaateid. Poliitilise tahte korral on Tallinnal head väljavaated olla õiglasema eluasemepoliitika kujundamisel eeskujuks nii teistele linnadele Eestis kui heaks näiteks linnadele üle Euroopa.

 

Eesti Kunstiakadeemia töögrupp: Mattias Malk, Toomas Tammis, Andres Ojari, Mark Aleksander Fischer, Maroš Krivý.

Tartu Ülikooli töögrupp: Anneli Kährik, Tiit Tammaru, Kadi Kalm, Irina Smirnova, Kirils Gončarovs, Karoli Mägi, Elina Sutela (Turu Ülikool), Sampo Ruoppila (Turu Ülikool).

Uuringu juhtrühm / Tallinna Strateegiakeskus: Aire Trummal, Airi Andresson, Andro Mänd, Helena Männa, Maris Rahnu, Raido Roop, Jõnn Sooniste (Põhja-Tallinna Valitsus), Keiti Kljavin (Tallinna Linnakantselei), Kristi Grišakov (Tallinna Linnaplaneerimise Amet).

 

Uuringu aruandega on võimalik tutvuda siin.

Tellija ja rahastaja: Tallinna Strateegiakeskus

Periood: oktoober 2024 – mai 2025

Jaga sõpradega:

Postitas Tiina Tammet
Viimati muudetud