EKA vilistlane Arno Peever võitis Red Dot disainiauhinna

Eesti Kunstiakadeemia disainiteaduskonna ühisõppekava Design and Technology Futures magistriõppe vilistlane Arno Peever pälvis sel suvel Red Dot Product Design Award auhinna oma töö eest AGO film processor. Auhinna võitnud analoogfotograafia tulevikku kujundav seade sündis algselt tema lõputööna EKAs, mille  juhendajaks oli disainiteaduskonna dekaan Ruth-Helene Melioranski.

AGO on kompaktne kodune ilmutusseade, mis lihtsustab nii mustvalgete kui värvifilmide ilmutamist. Seade kohandab protsessiaegu automaatselt vastavalt kemikaalide temperatuuri muutumisele ning vähendab kemikaalikulu kuni 60%. Kasutajasõbralik liides ja eelseadistatud programmid teevad analoogfotograafia kättesaadavaks ka algajatele, samas kui kogenud filmihuvilised saavad katsetada lugematute seadistustega.

Red Dot konkursile esitatakse igal aastal 5000–8000 toodet, millest vaid viiendik pälvib auhinna. Žürii hinnangul muudab AGO oma lihtsa kasutuse ja selge disainiga koduse filmilabri kättesaadavaks kõigile huvilistele.

„See projekt sai alguse lihtsast eesmärgist: teha kodune filmiilmutamine lihtsamaks. See, et idee paberilt on kasvanud reaalseks tööriistaks ja saanud sellise tunnustuse, on suur hetk – ja tõestus, et selge eesmärgi ja sihikindlusega on kõik võimalik,“ sõnas Arno Peever.

Peeveri magistritöö keskendus analoogfotograafia taristule, kus ta avastas, et ligi 50% filmidest ilmutatakse kodus seadmetega, mis loodi enam kui 40 aastat tagasi. AGO pakub sellele tänapäevast ja mugavat alternatiivi, toetades analoogfotograafia jätkuvat populaarsuse kasvu.

Arno sõnul oli oluline osa õpingutel ja juhendamisel:

„Varasemast probleemilahendajast-insenerist ümber mõelda end kasutajakeskseks disaineriks võttis mul päris kaua aega. Kui lõpuks disainimõtlemise olemusest aru sain, avas see tee päris probleemideni ja toimivate lahendusteni – see õpe andis mulle väga väärtusliku oskuse. Ruth-Helene Melioranski suunas mind ikka ja jälle selleni, et mõistaksin oma klienti aina paremini, leiaksin üles tegeliku probleemi ning sõnastaksin selle võimalikult selgelt.“

Teekond Red Dot auhinnani oli pikk ja nõudis visadust:

„Kuigi lõputöö ise oli juba paras väljakutse, siis tootmiskõlbliku seadme arendamine, raha ja koostööpartnerite leidmine võttis palju aega. Suurim läbimurre oli meie Indiegogo ühisrahastuskampaania. See andis meile vahendid, et viia projekt ellu sellises mastaabis, mis võimaldas meil ka endale selle töö eest palka maksta.“

AGO uudsus seisneb eelkõige selles, et see teeb värvifilmi ilmutamise kodustes tingimustes lihtsaks. Peeverile jäävad eriti meelde lood inimestelt, kes pole varem värvifilmi ise ilmutanud, kuid AGO abil avastavad selle maailma iseseisvalt.

Rahvusvahelise tunnustuse puhul näeb Arno Peever väärtust eelkõige loomeprotsessis:

„See oli tore kogemus ning põnev võimalus näha suurt disainimaailma seestpoolt. Kuigi Eesti disaini võiks rahvusvahelises pildis olla rohkem, on kõige olulisem see, et suudame oma tegemistega edasi liikuda ja luua väärtust.“

Tulevikku vaatab Peever optimistlikult:

„Disainimõtlemine, mida Ruth-Helene Melioranski ja Martin Pärn on õpetanud, on meile olnud väga võimas tööriist uute toodete loomiseks. Hetkel on meil palju põnevaid ideid analoogfilmi maailma ümber, samas proovime vaadata ka kaugemale ja luua midagi uut, mis ületab senised piirid.“ 
AGO film processor 0
AGO film processor riiulis
AGO film processor
Fotod: Arno Peever / Vintage Visual
Jaga sõpradega:

Postitas Andres Lõo
Viimati muudetud