Graafiline disain

Visuaalne kommunikatsioon Graafilise disaini osakonnas õpitakse, kuidas ümbritsevas maailmas sõnumeid nähtavaks teha. Seda võib nimetada ka visuaalse kommunikatsiooni õppimiseks. Visuaalkommunikatsiooni läheb aga vaja peaaegu kõigil elualadel – poliitikast aktivismini, reklaamist kunstini, ajakirjandusest e-teenusteni. Vahendeid, mida selles protsessis kasutatakse, on mitmeid: kiri, märk, värv, pilt, liikuv pilt, kompositsioon, vorm jne. 

Kriitiline mõtlemine Graafilise disaini osakonnas omandatakse eelkõige võime kriitiliselt mõelda. Siin õpivad analüüsivõimelised tudengid, kes oskavad oma otsuseid põhjendada ning näevad disaini millegi enama kui pelgalt atraktiivsete visuaalide loomisena.

SUVA Type Foundry koondab graafilise disaini osakonna üliõpilaste, vilistlaste ja õppejõudude kujundatud fonte.

Osakond avaldab igakuiselt väljaannet Dear Friend, mis ringleb postiteel ning selle toimetajad on Sandra Nuut ja Ott Kagovere.

Facebook Instagram

Liitu uudiskirjaga

Eriala

Graafilist disaini kui eriala on tänapäeval aina raskem üheselt defineerida, kuna see hõlmab suurt hulka erinevad tegevusi ja loomingulisi väljundeid. Valdkonnana on graafiline disain äärmiselt mitmekesine: visuaalkommunikatsiooni läheb vaja peaaegu kõigil elualadel poliitikast aktivismini, reklaamist kunstini, ajakirjandusest e-teenusteni. Disainitav objekt ei ole autonoomne kunstiteos, vaid tegeleb kommunikatiivse probleemiga – kutsub, keelab, õpetab, teavitab, vihjab jne. Seetõttu on oluline, et disaineril oleksid teadmised ühiskonna toimimisest, psühholoogiast, ajaloost, tehnikast, kultuurist. Neid teadmisi antakse tudengitele nii teoreetiliste ainete kaudu kui ka praktilistes kujundusainetes aset leidvate arutelude ja juhendamise abil. Enne kujundi või kujunduse loomist arutletakse põhjalikult läbi erinevad lahendusvariandid ja ka see, kellele töö on suunatud ning võib selguda, et logo asemel on vaja koostada hoopiski äriplaan või flaieri asemel audiovisuaalne klipp.

Õppekava

EKA graafilise disaini osakonnas puuduvad rakenduskunstikoolidele omased meediumikesksed ained nagu logotüübi disain või plakati kujundamine. Lahenduseni jõudmiseks on meetod olulisem kui meedium. Selleks kogutakse ja analüüsitakse infot, tehakse rühmatööd, konsulteeritakse spetsialistidega, tehakse osaluseksperimente jm. Erinevate tehnoloogiate tundmist (nt arvutiprogrammid Adobe Illustrator või Photoshop) ei õpetata eraldi ainetena, vaid need oskused omandatakse igapäevase töö käigus. Käsitööoskuse kõrval on olulisem probleemi püstitamine, analüüs ja lahendusteede leidmine. Spetsiifilisemate ülesannete puhul käsitletakse muidugi ka asjakohaseid töövahendeid (nt AfterEffects, FontLab jt).

Graafilise disaini osakonnas õppides tegeleb tudeng paralleelselt mitme projektiga, mis hõlmavad visuaalkultuuri laia spektrit, alates väga praktilistest disainiprobleemidest kuni abstraktsemat tõlgendamist vajavate küsimusteni. Loengud toimuvad õppejõu juhendamisel ümber ühise laua ning lisaks ülesannete lahendamisele kodutööna, oodatakse igalt tudengilt aktiivset sekkumist, dialoogi ja kaasarääkimist kaastudengite koolitööde analüüsimisel. Lisaks projektipõhistele loovülesannetele osalevad tudengid ka ajaloo- ja teoorialoengutes.

Väga mahukas ja oluline osa on iseseisval tööl. Osakonna poolt on tudengite kasutusse antud stuudioruum, kus on võimalik ka tunnivälisel ajal tööd teha ja kaasüliõpilastega suhelda. Kõigile kolmele BA kursusele ette nähtud ühisel tööruumil on oluline roll – just seal saavad tudengid lähemalt tuttavaks ja toimub aktiivne mõttevahetus. Kohalike õppejõudude kõrval kaasame õppetöösse võimalikult palju erialaprofessionaale väljastpoolt Eestit. Igal õppeaastal toimub lisaks tavaõppetööle ligikaudu viis intensiivset töötuba.

Ka välisreisidel on õppes oluline koht: ühiselt külastatakse erinevaid biennaale ning tutvutakse disainistuudiote, näituste ja kohaliku disainikultuuri ja kunstimaastikuga.

Vastavatud ingliskeelne graafilise disaini magistriõppe eesmärk on toetada tudengit iseseisva disainipraktika väljakujundamisel. Selleks mõtestatakse kriitiliselt vormi, sisu, tootmise ja teabe levitamise omavahelisi seoseid. Vastamaks graafilise disainerina töötamise pidevalt muutuvale kontekstile ja nõudmistele, keskendutakse isemõtleva, protsessikeskse, teadliku ja ausa loometöö arendamisele.

Kellena saab töötada?

Graafilise disaini eriala lõpetajad võivad spetsialiseeruda mõnele konkreetsele disainivaldkonnale nagu interaktsioonidisain, tüpograafia, infograafika või mõnele laiemale visuaalkultuuriga tegelevale erialale, näiteks disainimõtlemine, kureerimine, disainikriitika jm.

Avatud uksed graafilise disaini osakonnas, 2019.
Graafilise disaini ja fotograafia ühine workshop, 2019. Juhendajad: Werker Collective (Marc Roig Blesa ja Rogier Delfos)
Eesti Kunstiakadeemia ja Briti Kõrgema Kunsti- ja Disainikooli graafilise disaini osakondade ühine mitmekeelse kalendri kujundamise workshop, 2018. Juhendajad: Claudia Doms & Roman Gornitsky
GD Lunch ehk graafilise disaini osakonna loengute ja ühistegevuste seeria, 2018.
Meenemündi kavandamise kursuse estilused.  Viljandi meenemünte kujundati Eesti Pangale, 2018. Juhendaja: Uku-Kristjan Küttis.
SUVA Type Foundry näitus Disainiööl 2018, mis loodi samanimelise fontide veebiplatvormi tutvustamiseks.
Graafilise disaini osakond Brno graafilise disaini biennaalil Tšehhis, 2018.
Graafilise disaini väitlusturniir, kus esitletakse ja vaieldakse ajaloolistel graafilise disaini teemadel. Juhendaja: Kristina Ketola Bore.
Osakond koostöös Eesti Tarbekunsti- ja Disanimuusemiga graafilise disaini kogude uurimis reisil Tartus ERMis, 2018.
Lõputööna valminud TASE visuaalne identiteet, 2018. Autorid: Martina Gofman, Johanna Ruukholm, Nathan Tulve.
Lõpetaja Nathan Tulve lõputöö Attention Buddy esitlus, 2018.
Lõpetaja Anselm Oja lõputöö Karakteris esitlus, 2018.
Rahvusvaheline žürii lõputööde näitusel tagasisidet andmas, 2018. Žürii: Kristina Ketola Bore, Lieven Lahaye, Kristina Õllek, Nicole Killian. Tudengid: Elis Kitt, Anselm Oja.
Näituse Graafilised viirastused avamine EKA väligaleriis, 2019. Juhendaja: Mirjam Reili.
Graafilise disaini tudengite kujundatud vaateaknad Tallinna Kaubamajale, 2018. Juhendaja: Sandra Nuut.

Uudised ja sündmused

EEE Studio avalik loeng1

EEE Studio avatud loeng

EEE on Bolognas ja Ravennas (IT) opereeriv graafilise disaini stuudio, mis on sündinud Emilio Macchia ja Erica Preli koostööst. Stuudio tegeleb paljude kunsti- ja kultuurivaldkonna projektidega, sealhulgas trükiste ja raamatute kujundamise, brändiidentiteetide ja näitusekujundusega. EEE annab loenguid ja viib läbi töötubasid ülikoolides ja teistes haridusasutustes nii Itaalias kui ka ...
GD Lundis_foto Ott Kagovere1

Graafilise disaini osakond väisas Lundi

Graafilise disaini osakond osales Northern Drawing Schooli esimesel kohtumisel Lundis, Skissernas Museumis 7.-11.08 toimus Rootsis, Lundi linnas, Skissernas Museumis, Northern Drawing Shool’i (NDS) esimene kohtumine Sketching the Future. NDS on kuue ülikooli koostööprojekt, mis tegeleb joonistamise rolli mõtestamisega kaasaegses kunsti ja disaini hariduses. NDSi partneriteks on Konstfacki ...
Publics-Story-IG-95-1.123356

Lugemik & PUBLICS esitlevad: The Festival of Books and Voices

Kirjastuse Lugemik ja Helsingis asuva raamatukogu ja projektiruumi PUBLICS algatatud festival koondab septembris, oktoobris ja novembris erinevaid sündmusi kirjastamise, raamatute ja hääle teemadel. Festivali raames on avatud ka näitus kõigist seni ilmunud Lugemiku raamatutest “Lugemik 100 Books”. Näituse jooksul eksponeerivad teoseid kunstnik Flo Kasearu, kunstnik ja EKA fotograafia ...
TuuridjaTootoad_ruut

EKA graafilise disaini osakonna tuurid ja töötoad

GD tuurid ja töötoad!  14. ja 15. juunil toimuvad graafilise disaini osakonna BA lõputööde näitusel (Vabaduse väljak 8) tuurid ja töötoad, mida viivad läbi värsked osakonna lõpetajad Magnus Harjak, Elisabeth Järve, Katarina Kesküla ja Steven Pikas. 14. ja 15. juuni: 14:00-14:30 näituse tuur 14:30-16:30 töötoad Vabaduse väljak 8 (Tallinna Kunstihoone all, endise raamatupood Lugemik ruumis) ...
Šljanda

GD loengud: Eleonora Šljanda

"GD Lecture Series" on graafilise disaini osakonna korraldatud loengusari, kuhu on kutsutud erinevad graafilised disainerid, kes räägivad oma praktikast ja tegemistest. 4. aprill on külas graafiline disainer ja DJ Eleonora Šljanda. Eleonora on õppinud nii Eesti Kunstiakadeemias kui Gerrit Rietveldi akadeemias.  Loeng algab kell 17.00 Eesti Kunstiakadeemia ruumis C304.
Juhuslik kus_Ekraan

Juhuslik, kus?

Neljapäeval 16. märtsil kell 19.00 avaneb ARS Kunstilinnaku stuudios 53/98 EKA graafilise disaini ja tootedisaini 2. kursuse tudengite ühisnäituse "Juhuslik, kus?" Näitusel osalevad enam kui 20. autorit, kes uurivad isiklike tähelepanekute kaudu juhuslikkust ja selle ilminguid ning määratlematuse võlu. Kas miski saab olla tõeliselt juhuslik, kas ettenägematu käitumine on inimlik mõõde, mis ...
DSC0247-2-copy_1-1

Kasia Fudakowski kunstnikuvestlus

Kasia Fudakowski peab kunstnikuvestluse, milles ta räägib kunstnikuvestlustest, mida ta on varem pidanud, analüüsides ja käsitledes nii oma loomingut kui ka oma lähenemist oma loomingust rääkimisele, kommenteerides samas esineja ja publiku vahelist kirjutamata lepingut. Vähemalt on see paljuski tema kavatsus. Kasia Fudakowski (s. 1985, London) elab ja töötab Berliinis. Ta õppis Oxfordi ...
choucair

Avatud loeng: Riet Wijnen

Teisipäeval, 14. märtsil kell 17.30 räägib Amsterdamis tegutsev kunstnik Riet Wijnen oma loomeuurimusest, mis käsitleb Liibanoni ühe esimese abstraktse kunstniku, maalija ja skulptori Saloua Raouda Choucairi (1916–2017) elu ja praktikat. Choucairi huvide hulka kuulusid geneetika, lõpmatus, araabia luulevorm Qasida ja sufi filosoofia. Tema sõnul viis islami keeldumine pildi kujutamisest ...

Lisainfo

Põhja pst 7 / C309
ott.kagovere@artun.ee
maria.keskula@artun.ee
+372 6267323

Vaata EKA GD tegemisi:
Facebook
Instagram