Graafiline disain

Visuaalne kommunikatsioon
Graafilise disaini osakonnas õpitakse, kuidas ümbritsevas maailmas sõnumeid nähtavaks teha. Seda võib nimetada ka visuaalse kommunikatsiooni õppimiseks. Visuaalkommunikatsiooni läheb aga vaja peaaegu kõigil elualadel – poliitikast aktivismini, reklaamist kunstini, ajakirjandusest e-teenusteni. Vahendeid, mida selles protsessis kasutatakse, on mitmeid: kiri, märk, värv, pilt, liikuv pilt, kompositsioon, vorm jne. 

Kriitiline mõtlemine
Graafilise disaini osakonnas omandatakse eelkõige võime kriitiliselt mõelda. Siin õpivad analüüsivõimelised tudengid, kes oskavad oma otsuseid põhjendada ning näevad disaini millegi enama kui pelgalt atraktiivsete visuaalide loomisena.

SUVA Type Foundry koondab graafilise disaini osakonna üliõpilaste, vilistlaste ja õppejõudude kujundatud fonte.

Osakond avaldab igakuiselt väljaannet Dear Friend, mis ringleb postiteel ning selle toimetajad on Sandra Nuut ja Ott Kagovere.

Facebook
Instagram

Eriala

Graafilist disaini kui eriala on tänapäeval aina raskem üheselt defineerida, kuna see hõlmab suurt hulka erinevad tegevusi ja loomingulisi väljundeid. Valdkonnana on graafiline disain äärmiselt mitmekesine: visuaalkommunikatsiooni läheb vaja peaaegu kõigil elualadel poliitikast aktivismini, reklaamist kunstini, ajakirjandusest e-teenusteni. Disainitav objekt ei ole autonoomne kunstiteos, vaid tegeleb kommunikatiivse probleemiga – kutsub, keelab, õpetab, teavitab, vihjab jne. Seetõttu on oluline, et disaineril oleksid teadmised ühiskonna toimimisest, psühholoogiast, ajaloost, tehnikast, kultuurist. Neid teadmisi antakse tudengitele nii teoreetiliste ainete kaudu kui ka praktilistes kujundusainetes aset leidvate arutelude ja juhendamise abil. Enne kujundi või kujunduse loomist arutletakse põhjalikult läbi erinevad lahendusvariandid ja ka see, kellele töö on suunatud ning võib selguda, et logo asemel on vaja koostada hoopiski äriplaan või flaieri asemel audiovisuaalne klipp.

Õppekava

EKA graafilise disaini osakonnas puuduvad rakenduskunstikoolidele omased meediumikesksed ained nagu logotüübi disain või plakati kujundamine. Lahenduseni jõudmiseks on meetod olulisem kui meedium. Selleks kogutakse ja analüüsitakse infot, tehakse rühmatööd, konsulteeritakse spetsialistidega, tehakse osaluseksperimente jm. Erinevate tehnoloogiate tundmist (nt arvutiprogrammid Adobe Illustrator või Photoshop) ei õpetata eraldi ainetena, vaid need oskused omandatakse igapäevase töö käigus. Käsitööoskuse kõrval on olulisem probleemi püstitamine, analüüs ja lahendusteede leidmine. Spetsiifilisemate ülesannete puhul käsitletakse muidugi ka asjakohaseid töövahendeid (nt AfterEffects, FontLab jt).

Graafilise disaini osakonnas õppides tegeleb tudeng paralleelselt mitme projektiga, mis hõlmavad visuaalkultuuri laia spektrit, alates väga praktilistest disainiprobleemidest kuni abstraktsemat tõlgendamist vajavate küsimusteni. Loengud toimuvad õppejõu juhendamisel ümber ühise laua ning lisaks ülesannete lahendamisele kodutööna, oodatakse igalt tudengilt aktiivset sekkumist, dialoogi ja kaasarääkimist kaastudengite koolitööde analüüsimisel. Lisaks projektipõhistele loovülesannetele osalevad tudengid ka ajaloo- ja teoorialoengutes.

Väga mahukas ja oluline osa on iseseisval tööl. Osakonna poolt on tudengite kasutusse antud stuudioruum, kus on võimalik ka tunnivälisel ajal tööd teha ja kaasüliõpilastega suhelda. Kõigile kolmele BA kursusele ette nähtud ühisel tööruumil on oluline roll – just seal saavad tudengid lähemalt tuttavaks ja toimub aktiivne mõttevahetus. Kohalike õppejõudude kõrval kaasame õppetöösse võimalikult palju erialaprofessionaale väljastpoolt Eestit. Igal õppeaastal toimub lisaks tavaõppetööle ligikaudu viis intensiivset töötuba.

Ka välisreisidel on õppes oluline koht: ühiselt külastatakse erinevaid biennaale ning tutvutakse disainistuudiote, näituste ja kohaliku disainikultuuri ja kunstimaastikuga.

Vastavatud ingliskeelne graafilise disaini magistriõppe eesmärk on toetada tudengit iseseisva disainipraktika väljakujundamisel. Selleks mõtestatakse kriitiliselt vormi, sisu, tootmise ja teabe levitamise omavahelisi vahelisi seoseid. Vastamaks graafilise disainerina töötamise pidevalt muutuvale kontekstile ja nõudmistele, keskendutakse isemõtleva, protsessikeskse, teadliku ja ausa loometöö arendamisele.

Kellena saab töötada?

Graafilise disaini eriala lõpetajad võivad spetsialiseeruda mõnele konkreetsele disainivaldkonnale nagu interaktsioonidisain, tüpograafia, infograafika või mõnele laiemale visuaalkultuuriga tegelevale erialale, näiteks disainimõtlemine, kureerimine, disainikriitika jm.

Avatud uksed graafilise disaini osakonnas, 2019.
Graafilise disaini ja fotograafia ühine workshop, 2019. Juhendajad: Werker Collective (Marc Roig Blesa ja Rogier Delfos)
Eesti Kunstiakadeemia ja Briti Kõrgema Kunsti- ja Disainikooli graafilise disaini osakondade ühine mitmekeelse kalendri kujundamise workshop, 2018. Juhendajad: Claudia Doms & Roman Gornitsky
GD Lunch ehk graafilise disaini osakonna loengute ja ühistegevuste seeria, 2018.
Meenemündi kavandamise kursuse estilused.  Viljandi meenemünte kujundati Eesti Pangale, 2018. Juhendaja: Uku-Kristjan Küttis.
SUVA Type Foundry näitus Disainiööl 2018, mis loodi samanimelise fontide veebiplatvormi tutvustamiseks.
Graafilise disaini osakond Brno graafilise disaini biennaalil Tšehhis, 2018.
Graafilise disaini väitlusturniir, kus esitletakse ja vaieldakse ajaloolistel graafilise disaini teemadel. Juhendaja: Kristina Ketola Bore.
Osakond koostöös Eesti Tarbekunsti- ja Disanimuusemiga graafilise disaini kogude uurimis reisil Tartus ERMis, 2018.
Lõputööna valminud TASE visuaalne identiteet, 2018. Autorid: Martina Gofman, Johanna Ruukholm, Nathan Tulve.
Lõpetaja Nathan Tulve lõputöö Attention Buddy esitlus, 2018.
Lõpetaja Anselm Oja lõputöö Karakteris esitlus, 2018.
Rahvusvaheline žürii lõputööde näitusel tagasisidet andmas, 2018. Žürii: Kristina Ketola Bore, Lieven Lahaye, Kristina Õllek, Nicole Killian. Tudengid: Elis Kitt, Anselm Oja.
Näituse Graafilised viirastused avamine EKA väligaleriis, 2019. Juhendaja: Mirjam Reili.
Graafilise disaini tudengite kujundatud vaateaknad Tallinna Kaubamajale, 2018. Juhendaja: Sandra Nuut.

Uudised ja sündmused

Kuidas varastada raamatut

Näitus: Kuidas varastada raamatuid

Näitus EKA raamatukogu vitriinis.  Ameerika kunstniku David Horvitzi kunstnikuraamat “Kuidas varastada raamatuid” sisaldab leidlikke, praktilisi, naljakaid, veidraid, romantilisi ja palju teisi õpetussõnu, kuidas raamatuid varastada.  David Horvitzi ja Edition Taube koostöös sündinud raamatuprojekt on 2013. aastast tänaseni kestev tõlke- ja kirjastamiseksperiment. Iga keele välja andmiseks ...
ETV 2021 ekraanigraafika 01

Ionel Lehari ja Jakko Pitk on ETV uue ekraanigraafika autorid

ETV uue ekraanigraafika autorid on EKA meediagraafika õpejõud/erialajuht Ionel Lehari ja EKA kujunduskunsti õppekava meediagraafika vilistlane Jakko Pitk. Muusika on loonud Jaan Pehk ja Vaiko Eplik. "Soovisime luua täpselt väljamõõdetud kujundite kaudu mulje igikestvast kulgemisest," märkis graafika üks autoritest, Ionel Lehari. ETV uue graafika läbivaks jooneks on aeg ja vaatajatele ...
qoqoqo

??? Suvekool ootab Sind

??? tüpograafia suvekool toimub 15.–22. augustil looduskaunis Oandu külas Lahemaa rahvuspargis. Suvekooli keskmes on eksperimentaalsed tüpograafiakatsetused ja -spekulatsioonid ning käesoleva aasta suvekooli teema on GRAVITATSIOON. Programm koosneb ühest suuremast nädalapikkusest ja mitmest väiksemast töötoast, mida juhendavad Londonis tegutsevad arhitektid, kuraatorid, kunstnikud Laura Linsi ...
Tln_vanaviidad_2_rida_04_

EKA ja Tallinna Strateegiakeskus loovad uue Tallinna viidasüsteemi kontseptsiooni

Eesti Kunstiakadeemia ja Tallinna Strateegiakeskus allkirjastasid koostöökokkuleppe, mille raames töötatakse välja Tallinna ühtse viidasüsteemi kontseptsioon. Tallinn.ee teatab, et uus viidasüsteem luuakse jalakäijate, ratturite ning erivajadustega kasutajate vajadusi silmas pidades. Viitade eesmärgiks on hõlbustada Tallinna elanike ja külaliste liikumist linnaruumis ning lisaks aitavad need ...
Screenshot 2021-03-26 at 14.57.17

PORTFOLIO CAFÉ 2021

Portfolio Café on loomingule professionaalse tagasiside saamise eesmärgil loodud kohtumiste formaat, mille kutsus 2011. aasta Disainiöö raames ellu toonane Eesti Kunstiakadeemia vabade kunstide teaduskonna dotsent Anneli Porri. Tänaseks on ettevõtmisest kujunenud iga-aastane traditsioon – Portfolio Café-st on saanud Eesti Kunstiakadeemia lõputööde näituse TASE osa ning laiendus. Ülesehituselt ...
parimenne.ruut

Veebinäitus „Parim enne”

Reedel, 26. märtsil kell 18.00 avatakase EKA graafilise disaini ja tootedisaini 2. kursuse tudengite ühisnäitus "Parim enne" aadressil www.bestbefore.ee Videokunstile keskendunud veebinäituse läbivad teemad on ajutisusega silmitsi seismine, enesesäilitamine ja uute mõtteseisundite kaardistamine märtsis kehtestatud piirangute valguses, mille vältel näitusel esitatud looming sündis. ...
Newsletter (1)

Dr Bess Williamsoni disainiloeng 9. detsembril

Kolmapäeval, 9. detsembril, kell 17.00 toimub loengute sarja  GRAPHIC DESIGN CONFABULATIONS #6 raames dr Bess Williamsoni loeng “Beyond Inclusion: Disability in Life and Design" (Väljaspool kaasamist: puuded elus ja disainis) @ twitch.tv/ekagdma Dr Bess Williamson vaatleb võtmehetki ajaloolistest ja tänapäevastest disainipraktikatest, mis tegelevad puudega. Alates 2. maailmasõja järgsetest ...
Rainer Kasekivi Puri

Rainer Kasekivi edukas Eesti Panga mündikonkursil

Eesti Kunstiakadeemia graafilise disaini osakonna II kursuse tudengid kujundasid Eesti Panga korraldatud konkursi raames hansalinn Pärnu meenemündi kujundusi. Koostööprojekti raames loodi graafilise disaini osakonnas kursus, mis keskendus heraldikale ja müntide kujundamisele doktor Ivar Saki juhendamisel. Konkursil pälvis kolmanda koha tudengi Rainer Kasekivi kujundus “Puri”. Kursuse jooksul ...

Lisainfo

Põhja pst 7 / C309
Pärtel Eelmere
Meister
partel.eelmere@artun.ee
+372 6267323

Vaata EKA GD tegemisi:
Facebook
Instagram