Graafiline disain

Visuaalne kommunikatsioon Graafilise disaini osakonnas õpitakse, kuidas ümbritsevas maailmas sõnumeid nähtavaks teha. Seda võib nimetada ka visuaalse kommunikatsiooni õppimiseks. Visuaalkommunikatsiooni läheb aga vaja peaaegu kõigil elualadel – poliitikast aktivismini, reklaamist kunstini, ajakirjandusest e-teenusteni. Vahendeid, mida selles protsessis kasutatakse, on mitmeid: kiri, märk, värv, pilt, liikuv pilt, kompositsioon, vorm jne. 

Kriitiline mõtlemine Graafilise disaini osakonnas omandatakse eelkõige võime kriitiliselt mõelda. Siin õpivad analüüsivõimelised tudengid, kes oskavad oma otsuseid põhjendada ning näevad disaini millegi enama kui pelgalt atraktiivsete visuaalide loomisena.

SUVA Type Foundry koondab graafilise disaini osakonna üliõpilaste, vilistlaste ja õppejõudude kujundatud fonte.

Osakond avaldab igakuiselt väljaannet Dear Friend, mis ringleb postiteel ning selle toimetajad on Sandra Nuut ja Ott Kagovere.

Facebook Instagram

Eriala

Graafilist disaini kui eriala on tänapäeval aina raskem üheselt defineerida, kuna see hõlmab suurt hulka erinevad tegevusi ja loomingulisi väljundeid. Valdkonnana on graafiline disain äärmiselt mitmekesine: visuaalkommunikatsiooni läheb vaja peaaegu kõigil elualadel poliitikast aktivismini, reklaamist kunstini, ajakirjandusest e-teenusteni. Disainitav objekt ei ole autonoomne kunstiteos, vaid tegeleb kommunikatiivse probleemiga – kutsub, keelab, õpetab, teavitab, vihjab jne. Seetõttu on oluline, et disaineril oleksid teadmised ühiskonna toimimisest, psühholoogiast, ajaloost, tehnikast, kultuurist. Neid teadmisi antakse tudengitele nii teoreetiliste ainete kaudu kui ka praktilistes kujundusainetes aset leidvate arutelude ja juhendamise abil. Enne kujundi või kujunduse loomist arutletakse põhjalikult läbi erinevad lahendusvariandid ja ka see, kellele töö on suunatud ning võib selguda, et logo asemel on vaja koostada hoopiski äriplaan või flaieri asemel audiovisuaalne klipp.

Õppekava

EKA graafilise disaini osakonnas puuduvad rakenduskunstikoolidele omased meediumikesksed ained nagu logotüübi disain või plakati kujundamine. Lahenduseni jõudmiseks on meetod olulisem kui meedium. Selleks kogutakse ja analüüsitakse infot, tehakse rühmatööd, konsulteeritakse spetsialistidega, tehakse osaluseksperimente jm. Erinevate tehnoloogiate tundmist (nt arvutiprogrammid Adobe Illustrator või Photoshop) ei õpetata eraldi ainetena, vaid need oskused omandatakse igapäevase töö käigus. Käsitööoskuse kõrval on olulisem probleemi püstitamine, analüüs ja lahendusteede leidmine. Spetsiifilisemate ülesannete puhul käsitletakse muidugi ka asjakohaseid töövahendeid (nt AfterEffects, FontLab jt).

Graafilise disaini osakonnas õppides tegeleb tudeng paralleelselt mitme projektiga, mis hõlmavad visuaalkultuuri laia spektrit, alates väga praktilistest disainiprobleemidest kuni abstraktsemat tõlgendamist vajavate küsimusteni. Loengud toimuvad õppejõu juhendamisel ümber ühise laua ning lisaks ülesannete lahendamisele kodutööna, oodatakse igalt tudengilt aktiivset sekkumist, dialoogi ja kaasarääkimist kaastudengite koolitööde analüüsimisel. Lisaks projektipõhistele loovülesannetele osalevad tudengid ka ajaloo- ja teoorialoengutes.

Väga mahukas ja oluline osa on iseseisval tööl. Osakonna poolt on tudengite kasutusse antud stuudioruum, kus on võimalik ka tunnivälisel ajal tööd teha ja kaasüliõpilastega suhelda. Kõigile kolmele BA kursusele ette nähtud ühisel tööruumil on oluline roll – just seal saavad tudengid lähemalt tuttavaks ja toimub aktiivne mõttevahetus. Kohalike õppejõudude kõrval kaasame õppetöösse võimalikult palju erialaprofessionaale väljastpoolt Eestit. Igal õppeaastal toimub lisaks tavaõppetööle ligikaudu viis intensiivset töötuba.

Ka välisreisidel on õppes oluline koht: ühiselt külastatakse erinevaid biennaale ning tutvutakse disainistuudiote, näituste ja kohaliku disainikultuuri ja kunstimaastikuga.

Vastavatud ingliskeelne graafilise disaini magistriõppe eesmärk on toetada tudengit iseseisva disainipraktika väljakujundamisel. Selleks mõtestatakse kriitiliselt vormi, sisu, tootmise ja teabe levitamise omavahelisi seoseid. Vastamaks graafilise disainerina töötamise pidevalt muutuvale kontekstile ja nõudmistele, keskendutakse isemõtleva, protsessikeskse, teadliku ja ausa loometöö arendamisele.

Kellena saab töötada?

Graafilise disaini eriala lõpetajad võivad spetsialiseeruda mõnele konkreetsele disainivaldkonnale nagu interaktsioonidisain, tüpograafia, infograafika või mõnele laiemale visuaalkultuuriga tegelevale erialale, näiteks disainimõtlemine, kureerimine, disainikriitika jm.

Avatud uksed graafilise disaini osakonnas, 2019.
Graafilise disaini ja fotograafia ühine workshop, 2019. Juhendajad: Werker Collective (Marc Roig Blesa ja Rogier Delfos)
Eesti Kunstiakadeemia ja Briti Kõrgema Kunsti- ja Disainikooli graafilise disaini osakondade ühine mitmekeelse kalendri kujundamise workshop, 2018. Juhendajad: Claudia Doms & Roman Gornitsky
GD Lunch ehk graafilise disaini osakonna loengute ja ühistegevuste seeria, 2018.
Meenemündi kavandamise kursuse estilused.  Viljandi meenemünte kujundati Eesti Pangale, 2018. Juhendaja: Uku-Kristjan Küttis.
SUVA Type Foundry näitus Disainiööl 2018, mis loodi samanimelise fontide veebiplatvormi tutvustamiseks.
Graafilise disaini osakond Brno graafilise disaini biennaalil Tšehhis, 2018.
Graafilise disaini väitlusturniir, kus esitletakse ja vaieldakse ajaloolistel graafilise disaini teemadel. Juhendaja: Kristina Ketola Bore.
Osakond koostöös Eesti Tarbekunsti- ja Disanimuusemiga graafilise disaini kogude uurimis reisil Tartus ERMis, 2018.
Lõputööna valminud TASE visuaalne identiteet, 2018. Autorid: Martina Gofman, Johanna Ruukholm, Nathan Tulve.
Lõpetaja Nathan Tulve lõputöö Attention Buddy esitlus, 2018.
Lõpetaja Anselm Oja lõputöö Karakteris esitlus, 2018.
Rahvusvaheline žürii lõputööde näitusel tagasisidet andmas, 2018. Žürii: Kristina Ketola Bore, Lieven Lahaye, Kristina Õllek, Nicole Killian. Tudengid: Elis Kitt, Anselm Oja.
Näituse Graafilised viirastused avamine EKA väligaleriis, 2019. Juhendaja: Mirjam Reili.
Graafilise disaini tudengite kujundatud vaateaknad Tallinna Kaubamajale, 2018. Juhendaja: Sandra Nuut.

Uudised ja sündmused

EKA_14.06_Eesti Panga esitlus_evertpalmets (1)

Rahandusministeerium visualiseerib riigieelarvet koostöös EKA Disainiga

Rahandusministeeriumi, Eesti Kunstiakadeemia ja Eesti Panga koostöös toimusid riigieelarve juhtimislaua taibutalgud, mille raames valmis EKA disainitudengite poolt neli uut juhtimislaua prototüüpi. Riigieelarve juhtimislaud on veebipõhine tööriist, mille abil saab kasutaja ülevaate riigieelarvest talle huvipakkuvatel teemadel ja teda huvitavas detailsuses. Prototüüpideni jõuti, uurides ...
Leida 4 Press

Leida 4. number „Hoole järel hool“ suunab tähelepanu hoolele

14. juunil ilmus disainiajakirja Leida uus number „Hoole järel hool“, mis käsitleb läbi eri praktikate ja perspektiivide hoolt ning selle pakkumise viise. „Hoole järel hooles“ küsitakse, kuidas saaks disainer paremini hoolida ja milliseid vahendeid selleks pakkuda, et ka kõik ülejäänud saaksid hoolt iseenda või teiste hüvanguks rakendada. Hool ei ole midagi, mille võiks jätta tähelepanuta. ...
Venia-legendi-loengud-1200x600

Akadeemiliste töötajate konkurss: avalikud venia legendi loengud

Aprillis alustavad 2024. aasta akadeemiliste töötajate konkursi kandidaatide avalikud venia legendi loengud. NB! Videote parool on Faw1!.ec 15. aprill ruumis A-501 Klaasidisaini dotsent, BA eriala juht, osakonna juhataja (1,0 ametikohta) kell 11.30 Andra Jõgise loeng "Pool tühi & täitsa täis" Tootedisaini teooria ja ajaloo dotsent (0,75 ametikohta) kell 12.30 Triin Jerlei loeng "Jagatud ...
Ivar Sakk foto Haapsalu Linnagalerii

Ivar Sakk Haapsalu Linnagaleriis

POSTERETRO
Ivar Sakk 7.03 - 31.03 "Üheksakümnendatel on veel kõik võimalik. Õhus on vabaduse tuuled, mis kanduvad suitsuhaisustele tänavatele palavast preeriast, viinamarjaväljade õrnast hõngust, lennujaamade parfüümipoodide aroomidest. Tänavatel ei ole lihtsalt autod, vaid sümbolid. Vaateakendel ei ole lihtsalt asjad, vaid märgid. Plakatipostidel ei ole lihtsalt plakatid, vaid krüpteeritud ...
AUP-2024-FHD_still5

EKA avatud uksed 2024

EKA avatud uste päev toimub 29. veebruaril 2024! Text Programm ja registreerumine: https://www.artun.ee/sisseastumine/tere-tulemast/avatud-uste-paev/
EKA GD ja CIRRUS foto Sandra Mell

EKA graafilise disaini osakond võõrustab CIRRUS võrgustiku seminari

2.–3. novembril toimub CIRRUS võrgustiku seminar, mida võõrustab EKA graafilise disaini osakond. EKAt esinevad: Ott Kagovere, Kert Viiart, Taavi Hallimäe, Alexandra Margetic, Sean Yendrys, Ivar Sakk CIRRUS on Põhja- ja Baltimaade kunsti- ja disainikõrghariduse võrgustik. Selle koostöö ringis on 21 suurepärast kunsti- ja disainikooli Põhjamaadest ja Baltikumist. Partnerinstitutsioonide kesksed ...
Isabelle February 2022

Avatud loeng: Isabelle Sully

Esmaspäeval, 30. oktoobril kell 18.00 räägib ruumis A302 oma praktikast Isabelle Sully, kes töötab feministlikust ajaloost lähtudes kuraatori, kirjutaja ja kunstnikuna. Oma praktikas võtab Sully haldusmehhanismid ja -materiaalsuse  põhifookusesse ning loob kontseptuaalseid projekte, mis hõlmavad eksperimentaalset kirjutamist, performance'it, näituste korraldamist ja kirjastamist. Tuginedes ...
wiki.evaweinmayr.com_images_4_4a_Ros alie–eva_phd_2020-04-18_12-21-09

Avatud loeng: Eva Weinmayr “Sõnast teoni – kirjastamise mikropoliitika”

Neljapäeval, 19. oktoobril kell 18.00, räägib Eva Weinmayr oma praktikast ning kunstnike kirjastamise sotsiaalsest ja poliitilisest toimimisest. Intersektsioonilisest feministlikust vaatenurgast rääkides, pole kõne keskmes mitte kauba žanr "kunstiväljaanne", vaid kollektiivsed protsessidv ja suhted, mida sellised kriitilised avaldamised võivad võimaldada. Loeng toimub Eesti Kaasaegse Kunsti ...

Lisainfo

Põhja pst 7 / C309
ott.kagovere@artun.ee
maria.keskula@artun.ee

Vaata EKA GD tegemisi:
Facebook
Instagram