“Via Transversa: Lost Cinema of the Former Eastern Bloc” (Place and Location. Studies in Environmental Aesthetics and Semiotics VII)

Kogumik koondab 16 artiklit Ida-Euroopa, Baltikumi ja endise Nõukogude Liidu kinokunstist nii rahvusvaheliselt tunnustatud filmiteadlastelt kui ka noorte uurijate sulest. Väljaande tuumiku moodustavad 2007. aastal Kumu auditooriumis toimunud samanimelise teaduskonverentsi ettekannete põhjal valminud esseed, mis keskenduvad endise idabloki riikide filmikunstile 1940. aastate teisest poolest kuni Nõukogude Liidu lagunemiseni 1990. aastate alguses. Esmakordselt Eestis jõuavad nende kaante vahel lugejateni käsitlused endises Nõukogude mõjusfääris loodud “kadunud” filmikunstist, mille all ennekõike peetakse silmas ainest, millest “suured” kinoajalood sageli mööda vaatavad: Nõukogude Liidu ja idabloki põhivoolu populaarne kino (vastandina suurte meistrite teostele), vabariiklike väikestuudiote, eriti aga Baltikumi toodang jne.

Kogumik ilmub jätkuväljaande “Koht ja paik / Place and Location: Studies in Environmental Aesthetics and Semiotics” 7. köitena ning Eesti Kunstiakadeemia, Eesti Kirjandusmuuseumi ja Eesti Semiootika Seltsi publitseerimisel.

Sisukord

Subversion/Obedience
Katarzyna Marciniak, How Does Cinema Become Lost? The Spectral Power of Socialism
Andreas Trossek, When Did It Get Political? Soviet Film Bureaucracy and Estonian Hand-Drawn Animation
Mari Laaniste, Pushing the Limits: Priit Pärn’s Animated Cartoons and Soviet Cinema Censorship
Maruta Z. Vitols, Cinematic Weapons: Subversion and Resistance in Juris Podnieks’ Newsreels and Short Documentaries
Natalia Zlydneva, The Trace of the Avant-Garde in Soviet Educational Cinema
Kristel Kotta, Why Was The Mahtra War Never Filmed? A Banned Project

Spectatorship, Nation, Genre
Katie Trumpener, ‘When Do We Get Our Cinema?’ Stalinist Populism and East German Media Critique
Petra Hanakova, ‘The Films We Are Ashamed of’: Czech Crazy Comedy of the 1970s and 1980s
Aniko Imre, Dinosaurs, Moles and Cowboys: Late Communist Youth Media
Bjorn Ingvoldstad, The Paradox of Lithuanian National Cinema
Lilla Töke, Idiots on the Ball: Švejkism as a Survival Strategy in the East European Imaginary
Lauri Kärk, The Last Relic: From a Genre Film to a Genre Film

Spatial Politics
Eva Näripea, A View from the Periphery. Spatial Discourse of the Soviet Estonian Feature Film: The 1940s and 1950s
Brinton Tench Coxe, Screening 1960s Moscow: Marlen Khutsiev’s Ilich’s Gate
Ewa Mazierska, The Politics of Space in Polish Communist Cinema
Irina Novikova, Baltic Cinemas – Flashbacks in/out of the House

Koostanud ja toimetanud Eva Näripea ja Andreas Trossek
Kujundanud Jaan Evart

272 lk, inglise keeles
Eesti Kunstiakadeemia, Eesti Kirjandusmuuseum, Eesti Semiootika Selts, 2008

ISBN 978-9985-9946-0-3

 

Jaga sõpradega:

Postitas Kunstiakadeemia
Viimati muudetud

Kunstiteadus ja visuaalkultuur