Graafiline disain

Visuaalne kommunikatsioon Graafilise disaini osakonnas õpitakse, kuidas ümbritsevas maailmas sõnumeid nähtavaks teha. Seda võib nimetada ka visuaalse kommunikatsiooni õppimiseks. Visuaalkommunikatsiooni läheb aga vaja peaaegu kõigil elualadel – poliitikast aktivismini, reklaamist kunstini, ajakirjandusest e-teenusteni. Vahendeid, mida selles protsessis kasutatakse, on mitmeid: kiri, märk, värv, pilt, liikuv pilt, kompositsioon, vorm jne. 

Kriitiline mõtlemine Graafilise disaini osakonnas omandatakse eelkõige võime kriitiliselt mõelda. Siin õpivad analüüsivõimelised tudengid, kes oskavad oma otsuseid põhjendada ning näevad disaini millegi enama kui pelgalt atraktiivsete visuaalide loomisena.

SUVA Type Foundry koondab graafilise disaini osakonna üliõpilaste, vilistlaste ja õppejõudude kujundatud fonte.

Osakond avaldab igakuiselt väljaannet Dear Friend, mis ringleb postiteel ning selle toimetajad on Sandra Nuut ja Ott Kagovere.

Instagram

Eriala

Graafilist disaini kui eriala on tänapäeval aina raskem üheselt defineerida, kuna see hõlmab suurt hulka erinevad tegevusi ja loomingulisi väljundeid. Valdkonnana on graafiline disain äärmiselt mitmekesine: visuaalkommunikatsiooni läheb vaja peaaegu kõigil elualadel poliitikast aktivismini, reklaamist kunstini, ajakirjandusest e-teenusteni. Disainitav objekt ei ole autonoomne kunstiteos, vaid tegeleb kommunikatiivse probleemiga – kutsub, keelab, õpetab, teavitab, vihjab jne. Seetõttu on oluline, et disaineril oleksid teadmised ühiskonna toimimisest, psühholoogiast, ajaloost, tehnikast, kultuurist. Neid teadmisi antakse tudengitele nii teoreetiliste ainete kaudu kui ka praktilistes kujundusainetes aset leidvate arutelude ja juhendamise abil. Enne kujundi või kujunduse loomist arutletakse põhjalikult läbi erinevad lahendusvariandid ja ka see, kellele töö on suunatud ning võib selguda, et logo asemel on vaja koostada hoopiski äriplaan või flaieri asemel audiovisuaalne klipp.

Õppekava

EKA graafilise disaini osakonnas puuduvad rakenduskunstikoolidele omased meediumikesksed ained nagu logotüübi disain või plakati kujundamine. Lahenduseni jõudmiseks on meetod olulisem kui meedium. Selleks kogutakse ja analüüsitakse infot, tehakse rühmatööd, konsulteeritakse spetsialistidega, tehakse osaluseksperimente jm. Erinevate tehnoloogiate tundmist (nt arvutiprogrammid Adobe Illustrator või Photoshop) ei õpetata eraldi ainetena, vaid need oskused omandatakse igapäevase töö käigus. Käsitööoskuse kõrval on olulisem probleemi püstitamine, analüüs ja lahendusteede leidmine. Spetsiifilisemate ülesannete puhul käsitletakse muidugi ka asjakohaseid töövahendeid (nt AfterEffects, FontLab jt).

Graafilise disaini osakonnas õppides tegeleb tudeng paralleelselt mitme projektiga, mis hõlmavad visuaalkultuuri laia spektrit, alates väga praktilistest disainiprobleemidest kuni abstraktsemat tõlgendamist vajavate küsimusteni. Loengud toimuvad õppejõu juhendamisel ümber ühise laua ning lisaks ülesannete lahendamisele kodutööna, oodatakse igalt tudengilt aktiivset sekkumist, dialoogi ja kaasarääkimist kaastudengite koolitööde analüüsimisel. Lisaks projektipõhistele loovülesannetele osalevad tudengid ka ajaloo- ja teoorialoengutes.

Väga mahukas ja oluline osa on iseseisval tööl. Osakonna poolt on tudengite kasutusse antud stuudioruum, kus on võimalik ka tunnivälisel ajal tööd teha ja kaasüliõpilastega suhelda. Kõigile kolmele BA kursusele ette nähtud ühisel tööruumil on oluline roll – just seal saavad tudengid lähemalt tuttavaks ja toimub aktiivne mõttevahetus. Kohalike õppejõudude kõrval kaasame õppetöösse võimalikult palju erialaprofessionaale väljastpoolt Eestit. Igal õppeaastal toimub lisaks tavaõppetööle ligikaudu viis intensiivset töötuba.

Ka välisreisidel on õppes oluline koht: ühiselt külastatakse erinevaid biennaale ning tutvutakse disainistuudiote, näituste ja kohaliku disainikultuuri ja kunstimaastikuga.

Vastavatud ingliskeelne graafilise disaini magistriõppe eesmärk on toetada tudengit iseseisva disainipraktika väljakujundamisel. Selleks mõtestatakse kriitiliselt vormi, sisu, tootmise ja teabe levitamise omavahelisi seoseid. Vastamaks graafilise disainerina töötamise pidevalt muutuvale kontekstile ja nõudmistele, keskendutakse isemõtleva, protsessikeskse, teadliku ja ausa loometöö arendamisele.

Kellena saab töötada?

Graafilise disaini eriala lõpetajad võivad spetsialiseeruda mõnele konkreetsele disainivaldkonnale nagu interaktsioonidisain, tüpograafia, infograafika või mõnele laiemale visuaalkultuuriga tegelevale erialale, näiteks disainimõtlemine, kureerimine, disainikriitika jm.

Avatud uksed graafilise disaini osakonnas, 2019.
Graafilise disaini ja fotograafia ühine workshop, 2019. Juhendajad: Werker Collective (Marc Roig Blesa ja Rogier Delfos)
Eesti Kunstiakadeemia ja Briti Kõrgema Kunsti- ja Disainikooli graafilise disaini osakondade ühine mitmekeelse kalendri kujundamise workshop, 2018. Juhendajad: Claudia Doms & Roman Gornitsky
GD Lunch ehk graafilise disaini osakonna loengute ja ühistegevuste seeria, 2018.
Meenemündi kavandamise kursuse estilused.  Viljandi meenemünte kujundati Eesti Pangale, 2018. Juhendaja: Uku-Kristjan Küttis.
SUVA Type Foundry näitus Disainiööl 2018, mis loodi samanimelise fontide veebiplatvormi tutvustamiseks.
Graafilise disaini osakond Brno graafilise disaini biennaalil Tšehhis, 2018.
Graafilise disaini väitlusturniir, kus esitletakse ja vaieldakse ajaloolistel graafilise disaini teemadel. Juhendaja: Kristina Ketola Bore.
Osakond koostöös Eesti Tarbekunsti- ja Disanimuusemiga graafilise disaini kogude uurimis reisil Tartus ERMis, 2018.
Lõputööna valminud TASE visuaalne identiteet, 2018. Autorid: Martina Gofman, Johanna Ruukholm, Nathan Tulve.
Lõpetaja Nathan Tulve lõputöö Attention Buddy esitlus, 2018.
Lõpetaja Anselm Oja lõputöö Karakteris esitlus, 2018.
Rahvusvaheline žürii lõputööde näitusel tagasisidet andmas, 2018. Žürii: Kristina Ketola Bore, Lieven Lahaye, Kristina Õllek, Nicole Killian. Tudengid: Elis Kitt, Anselm Oja.
Näituse Graafilised viirastused avamine EKA väligaleriis, 2019. Juhendaja: Mirjam Reili.
Graafilise disaini tudengite kujundatud vaateaknad Tallinna Kaubamajale, 2018. Juhendaja: Sandra Nuut.

Uudised ja sündmused

Photo Rupesh Vyas

Viscom in the North – võrgustikukohtumine KHiO 2025-l

29.–31. oktoobrini toimus Oslo Kunstiakadeemias KHiO-s Viscom Northi võrgustiku – CIRRUS visuaalse kommunikatsiooni haridusvõrgustiku õpetajate ja teadlaste – 5. kohtumine. Kohtumisel osalesid EKA graafilise disaini osakond ja meie õppejõud Rita Davis pidas ettekande osakonna magistriprogrammist. Selle aasta kohtumise teemaks oli „Haridus üleminekuperioodil“. Elame sügavate tehnoloogiliste ...
open-call2-1067x600

EKA galerii otsib graafilise disaini ja fotograafia praktikante!

Tähtaeg: 1. detsember 2025 Fotograafia praktikandi ülesanded: Galerii sündmuste jäädvustamine ja järeltöötlus mh avamised, ringkäigud, töötoad jms (1-2 korda kuus) Näitusevaadete pildistamine ja töötlemine (1-2 korda kuus) Praktikant saab pildistamiseks kasutada EKA tehnika laenutuse varustust ning töötlemiseks kasutada EKA arvuteid. Võimalus saada jooksvat tagasisidet galeristilt ja näituse ...
Dexters

Slaidiseanss #6: Hall ala Dexter Sinister

Kolmapäev, 15. oktoober 2025, kell 17:30 A-101 Leiate end kuskil vahepeal: hallil alal suure avaliku kunstikeskuse mezzanine-korrusel. Algselt oli hoone suhkrurafineerimistehas, mis ehitati 1838. aastal. Sellest arenes tehasetööliste ja sõdurite, kunstnike ja kirjanike poolt hõivatud odav elamu ning sellest sai kultuurikeskus. Pärast lagunemist ostis Ljubljana linn hoone ja taastas selle ...
Davids

Graafilise disaini *Co-*programm: David Reinfurt

Teisipäev, 14. oktoober 2025, kell 17.30 A-501 Vana-Roomast kosmoseni – graafilise disaini *Co-*programm pakub koostöid Danielle Aubert'ilt, Tauba Auerbachilt, Barbara Glauberilt, Shannon Harvey'lt, Adam Michaelsilt, Philip Ordingilt, Adam Pendletonilt ja teistelt. See nn kollektiivne tekst laiendab David Reinfurti pragmaatilist ja eksperimentaalset pedagoogikat: põimides kokku hääli ...
Screenshot 2025-09-23 at 16.54.35

EKA tudengite looming ehib taas linnaruumi veepumplaid

Juba teist aastat tegid Tallinna Vesi ja EKA vabade kunstide teaduskond koostööd, et rikastada linnaruumi noorte kunstnike loominguga. Tänavu said uue väljanägemise neli Tallinna linna veepumplat, mille kavandite autorid ja tööde teostajad olid nii vabade kunstide kui ka disainiteaduskonna tudengid.  Vabaaines "Tänavakunsti projekt linnaruumis"  osales 12 tänavakunstist huvituvat ...
1920 x1080 banner-v

Tallinna Graafikatriennaali noortenäitus „Trükilihas“ EKA Galeriis 5.–27.07.2025

Tallinna Graafikatriennaali noortenäitus „Trükilihas“ EKA Galeriis 5.–27.07.2025 Avatud T–L 12–18 P 12–16 Avamine: R 4.07. kell 18.00 Kuraatorite ringkäik: N 10.07. kell 18.00 (eesti keeles) NB! Näitusele pääseb üksnes EKA Galerii Kotzebue tänava poolsest uksest. 9. ja 10. juulil vahemikus 12.00–15.30 võib seoses elektripaigaldiste hooldusega esineda elektrikatkestusi ning see võib segada ...
Kliimakriisi tõde

Kliimakriisi tõde: noorte disainerite roll ja tuleviku demokraatiad

7.-11. aprillil toimus EKAs projekti CTC – Climate Truth Crisis: Role of Young Designers and Future Democracies töötuba, avatud loengud ja näitus.  Projekti üheks algatajaks on Eesti kunstiakadeemia graafilise disaini osakond ning selle raames tegeletakse valeinformatsiooni leviku ja kliimakriisi mõtestamisega ning noorte disainerite harimisega antud valdkondades. Projekt eesmärk on ...
I got lick spnosriga FB banner Mark Kokotov

“Ma sain enne sulamist päris hea ampsu” ARSis

Näitus "Ma sain enne sulamist päris hea ampsu" on Eesti Kunstiakadeemia Graafilise disaini ja Tootedisaini tudengite näitus, mis mõtiskleb valikute ja kogemuste üle.   24 Aprill kell 18.00 ARS Kunstilinnak - Stuudio 53 ja 98 Sissepääs Hoovi Poolt Meil kõigil on elus teatud hulk kogemusi, mille peale ehitame üles järgmist. See on nagu arhiiv. Mitte kunagi enam ei saa kogeda ilma eelnevata.. Ja ...

Lisainfo

Põhja pst 7 / C309
ott.kagovere@artun.ee
maria.keskula@artun.ee

Vaata EKA GD tegemisi:
Facebook
Instagram