Graafiline disain

Visuaalne kommunikatsioon
Graafilise disaini osakonnas õpitakse, kuidas ümbritsevas maailmas sõnumeid nähtavaks teha. Seda võib nimetada ka visuaalse kommunikatsiooni õppimiseks. Visuaalkommunikatsiooni läheb aga vaja peaaegu kõigil elualadel – poliitikast aktivismini, reklaamist kunstini, ajakirjandusest e-teenusteni. Vahendeid, mida selles protsessis kasutatakse, on mitmeid: kiri, märk, värv, pilt, liikuv pilt, kompositsioon, vorm jne. 

Kriitiline mõtlemine
Graafilise disaini osakonnas omandatakse eelkõige võime kriitiliselt mõelda. Siin õpivad analüüsivõimelised tudengid, kes oskavad oma otsuseid põhjendada ning näevad disaini millegi enama kui pelgalt atraktiivsete visuaalide loomisena.

SUVA Type Foundry koondab graafilise disaini osakonna üliõpilaste, vilistlaste ja õppejõudude kujundatud fonte.

Osakond avaldab igakuiselt väljaannet Dear Friend, mis ringleb postiteel ning selle toimetajad on Sandra Nuut ja Ott Kagovere.

Facebook
Instagram

Eriala

Graafilist disaini kui eriala on tänapäeval aina raskem üheselt defineerida, kuna see hõlmab suurt hulka erinevad tegevusi ja loomingulisi väljundeid. Valdkonnana on graafiline disain äärmiselt mitmekesine: visuaalkommunikatsiooni läheb vaja peaaegu kõigil elualadel poliitikast aktivismini, reklaamist kunstini, ajakirjandusest e-teenusteni. Disainitav objekt ei ole autonoomne kunstiteos, vaid tegeleb kommunikatiivse probleemiga – kutsub, keelab, õpetab, teavitab, vihjab jne. Seetõttu on oluline, et disaineril oleksid teadmised ühiskonna toimimisest, psühholoogiast, ajaloost, tehnikast, kultuurist. Neid teadmisi antakse tudengitele nii teoreetiliste ainete kaudu kui ka praktilistes kujundusainetes aset leidvate arutelude ja juhendamise abil. Enne kujundi või kujunduse loomist arutletakse põhjalikult läbi erinevad lahendusvariandid ja ka see, kellele töö on suunatud ning võib selguda, et logo asemel on vaja koostada hoopiski äriplaan või flaieri asemel audiovisuaalne klipp.

Õppekava

EKA graafilise disaini osakonnas puuduvad rakenduskunstikoolidele omased meediumikesksed ained nagu logotüübi disain või plakati kujundamine. Lahenduseni jõudmiseks on meetod olulisem kui meedium. Selleks kogutakse ja analüüsitakse infot, tehakse rühmatööd, konsulteeritakse spetsialistidega, tehakse osaluseksperimente jm. Erinevate tehnoloogiate tundmist (nt arvutiprogrammid Adobe Illustrator või Photoshop) ei õpetata eraldi ainetena, vaid need oskused omandatakse igapäevase töö käigus. Käsitööoskuse kõrval on olulisem probleemi püstitamine, analüüs ja lahendusteede leidmine. Spetsiifilisemate ülesannete puhul käsitletakse muidugi ka asjakohaseid töövahendeid (nt AfterEffects, FontLab jt).

Graafilise disaini osakonnas õppides tegeleb tudeng paralleelselt mitme projektiga, mis hõlmavad visuaalkultuuri laia spektrit, alates väga praktilistest disainiprobleemidest kuni abstraktsemat tõlgendamist vajavate küsimusteni. Loengud toimuvad õppejõu juhendamisel ümber ühise laua ning lisaks ülesannete lahendamisele kodutööna, oodatakse igalt tudengilt aktiivset sekkumist, dialoogi ja kaasarääkimist kaastudengite koolitööde analüüsimisel. Lisaks projektipõhistele loovülesannetele osalevad tudengid ka ajaloo- ja teoorialoengutes.

Väga mahukas ja oluline osa on iseseisval tööl. Osakonna poolt on tudengite kasutusse antud stuudioruum, kus on võimalik ka tunnivälisel ajal tööd teha ja kaasüliõpilastega suhelda. Kõigile kolmele BA kursusele ette nähtud ühisel tööruumil on oluline roll – just seal saavad tudengid lähemalt tuttavaks ja toimub aktiivne mõttevahetus. Kohalike õppejõudude kõrval kaasame õppetöösse võimalikult palju erialaprofessionaale väljastpoolt Eestit. Igal õppeaastal toimub lisaks tavaõppetööle ligikaudu viis intensiivset töötuba.

Ka välisreisidel on õppes oluline koht: ühiselt külastatakse erinevaid biennaale ning tutvutakse disainistuudiote, näituste ja kohaliku disainikultuuri ja kunstimaastikuga.

Vastavatud ingliskeelne graafilise disaini magistriõppe eesmärk on toetada tudengit iseseisva disainipraktika väljakujundamisel. Selleks mõtestatakse kriitiliselt vormi, sisu, tootmise ja teabe levitamise omavahelisi vahelisi seoseid. Vastamaks graafilise disainerina töötamise pidevalt muutuvale kontekstile ja nõudmistele, keskendutakse isemõtleva, protsessikeskse, teadliku ja ausa loometöö arendamisele.

Kellena saab töötada?

Graafilise disaini eriala lõpetajad võivad spetsialiseeruda mõnele konkreetsele disainivaldkonnale nagu interaktsioonidisain, tüpograafia, infograafika või mõnele laiemale visuaalkultuuriga tegelevale erialale, näiteks disainimõtlemine, kureerimine, disainikriitika jm.

Avatud uksed graafilise disaini osakonnas, 2019.
Graafilise disaini ja fotograafia ühine workshop, 2019. Juhendajad: Werker Collective (Marc Roig Blesa ja Rogier Delfos)
Eesti Kunstiakadeemia ja Briti Kõrgema Kunsti- ja Disainikooli graafilise disaini osakondade ühine mitmekeelse kalendri kujundamise workshop, 2018. Juhendajad: Claudia Doms & Roman Gornitsky
GD Lunch ehk graafilise disaini osakonna loengute ja ühistegevuste seeria, 2018.
Meenemündi kavandamise kursuse estilused.  Viljandi meenemünte kujundati Eesti Pangale, 2018. Juhendaja: Uku-Kristjan Küttis.
SUVA Type Foundry näitus Disainiööl 2018, mis loodi samanimelise fontide veebiplatvormi tutvustamiseks.
Graafilise disaini osakond Brno graafilise disaini biennaalil Tšehhis, 2018.
Graafilise disaini väitlusturniir, kus esitletakse ja vaieldakse ajaloolistel graafilise disaini teemadel. Juhendaja: Kristina Ketola Bore.
Osakond koostöös Eesti Tarbekunsti- ja Disanimuusemiga graafilise disaini kogude uurimis reisil Tartus ERMis, 2018.
Lõputööna valminud TASE visuaalne identiteet, 2018. Autorid: Martina Gofman, Johanna Ruukholm, Nathan Tulve.
Lõpetaja Nathan Tulve lõputöö Attention Buddy esitlus, 2018.
Lõpetaja Anselm Oja lõputöö Karakteris esitlus, 2018.
Rahvusvaheline žürii lõputööde näitusel tagasisidet andmas, 2018. Žürii: Kristina Ketola Bore, Lieven Lahaye, Kristina Õllek, Nicole Killian. Tudengid: Elis Kitt, Anselm Oja.
Näituse Graafilised viirastused avamine EKA väligaleriis, 2019. Juhendaja: Mirjam Reili.
Graafilise disaini tudengite kujundatud vaateaknad Tallinna Kaubamajale, 2018. Juhendaja: Sandra Nuut.

Uudised ja sündmused

workwalks-uudiskiri-gif-var3

Graafilise disaini tudengite veebinäitus “Töö käib”

Reedel, 19. juunil avab graafilise disaini osakonna III kursus lõputööde näituse „Töö käib”. Näitus leiab aset nii veebis walks.work kui ka Tallinna linnaruumis ning seda saadab sotsiaalmeedias @ekagd 18.–20. juuni toimuv publikuprogramm. „Sel kevadel levinud pandeemia katkestas tavapärase elukorralduse ja rutiini. Luues lõputöid ning valmistades ette lõputööde näitust, tuli ka EKA graafilise ...
Reidi1

Graafilise disaini tudengid valmistasid Tallinna Sadamale 450 meetri jagu bännereid

2019. aasta suvel kui Reidi tee promenaad oli ehitusjärgus, alustas Tallinna Sadam Eesti Kunstiakadeemia graafilise disaini osakonnaga läbirääkimisi võimalikust koostööst ja promenaadile bännerite kujundamisest. Sügissemestri alguses saigi graafilise disaini osakonna II kursus ülesandeks kujundada ca 450 meetrit võrkbännerit, mis liigendaks töist sadama ala ning promenaadi avalikku ruumi.  ...
Rattariiete kujundus “Oil Slick”, Marje Kask, 2020.

Graafilise disaini osakonna tudengid kujundasid rattariideid ettevõttele moomoo

Eesti Kunstiakadeemia graafilise disaini osakonna II kursuse tudengid kujundasid koostööprojekti raames rattariiete disaine kohalikule rattarõivaste brändile moomoo, mille rajas 2013. aastal jalgrattur Allan Oras. Projekti eesmärgiks oli luua visualiseering rattariiete komplektist (särk ja püksid), mida tudengid esitlesid žüriile märtsi alguses. Ettevõte moomoo pöördus koostööprojektiga ...
02_Short_Term_Eternity_foto-Anu-Vahtra

Lugemiku raamat võitis Leipzigis rahvusvahelisel konkursil hõbemedali

Kirjastuse Lugemik ühe eestvedaja ja Eesti Kunstiakadeemia graafilise disaini osakonna juhataja Indrek Sirkeli kujundatud raamat – Gordon Matta-Clarki ja Anu Vahtra “Short Term Eternity” (Lühiajaline igavik) – pälvis Leipzigis toimunud raamatukujunduskonkursil "Best Book Design from all over the World 2020” (Maailma parimad raamatukujundused) hõbemedali.  Stiftung Buchkunsti (Raamatukunsti ...
ekagdma_openhouse-new-(1)

Uus graafilise disaini magistriõppekava ja avatud uksed

Graafilise disaini osakonnal on heameel teatada, et 2020. aasta septembris avatakse uus rahvusvaheline inglise keelne magistriõppekava! Uue kaheaastase õppekava lähtepunktiks on avaram käsitlus graafilisest disainist, nähes viimast uute teadmiste loomise ja avaldamise viisina. Õpet toetavad mitte ainult töötamine traditsiooniliste graafilise disaini väljunditega, nagu raamatud, veebilehed, ...
Wack-Dystopia

Wack Dystopia EKA Väligaleriis

Olete oodatud graafilise disaini osakonna III kursuse projekti “Wack Dystopia” (“Sõge düstoopia”) esitlusele EKA Väligaleriis 20. novembril kell 20:00! Kursust juhendab graafiline disainer Norman Orro. Galerii asub EKA maja välisseinal Kotzebue tänaval. Näitus jääb avatuks kuni 31. jaanuarini. Aastal 2015 pakkus Mark Fisher välja termini “boring dystopia” kirjeldamaks Londoni ...
unnamed

Kunstnikud ja disainerid Josse Pyl, Eloise Harris ja Jungmyung Lee tutvustavad oma loomingut

Teisipäeval, 22. oktoobril kell 18 toimuvad Eesti Kunstiakadeemia graafilise disaini osakonna ruumis C305 graafiliste disainerite ja kunstnike Josse Pyli, Eloise Harrise ja Jungmyung Lee avalikud esitlused. Kõik esinejad teevad ettekanded oma praktikast ja projektidest. Jungmyung Lee tegutseb kirjatüüpide kujundamise, tüpograafia, kunsti ja kirjutamise valdkondades oma loodud Jung-Lee Type ...

Lisainfo

Põhja pst 7 / C309
Pärtel Eelmere
Meister
partel.eelmere@artun.ee
+372 6267323

Vaata EKA GD tegemisi:
Facebook
Instagram