Muinsuskaitse ja konserveerimine

Õppetase: bakalaureuseõpe
Õppekeel: eesti keel
Ainepunktide arv: 180
Õppe kestvus: 3 aastat
Link ÕISi õppekavale: muinsuskaitse ja konserveerimine
Õppekava kood: BMK
Teaduskond: Kunstikultuuri teaduskond
Õppemaks: tasuta
Erialad/suunad:
Arhitektuurimälestiste konserveerimine
Kunstimälestiste konserveerimine

Pärandi väärtustamine, hoidmine ja kaitsmine

EKA on ainus kõrgkool Eestis, kus on võimalik omandada muinsuskaitse ja arhitektuuri ning kunsti konserveerimise ja restaureerimise alast akadeemilist kõrgharidust. Muinsuskaitse ja konserveerimise eriala tegeleb kõige laiemas mõttes füüsilise ja vaimse pärandi väärtustamise, hoidmise ja kaitsmisega.

Arhitektuuri- ja kunstimälestiste uurimine ja konserveerimine

Kitsamalt õpetatakse nii arhitektuuri- kui ka kunstimälestiste uurimise ja konserveerimise teoreetilisi printsiipe ning praktilisi oskusi. Tegu on erakordselt põneva, vaheldusrikka ja suure missiooniga erialaga. Muinsuskaitse ja konserveerimise osakonnas õpivad inimesed, kes soovivad teha ära midagi praktilist, silmaga nähtavat ja käega katsutavat, ning selle kaudu maailma paremaks muuta.


 

Vaata ka Ackermann’i projektile pühendatud kodulehekülge www.ackermann.ee

Video: Christian Ackermanni näitust Niguliste muuseumis tutvustavad prof Hilkka Hiiop ning tudengid Mia Maria Rohumaa ja Jüri-Martin Lepp

Eriala

Kultuuripärand on vajalik ühiskonna kestmiseks ja arenguks. Muinsuskaitse eesmärgiks on selle pärandi hoidmine, väärtustamine ja tulevikku kandmine. Kui varem käsitleti pärandina vaid materiaalseid objekte, siis tänapäeval vaadeldakse seda inimkultuuri ja looduskeskkonna lõimunud tervikuna. Mälukandjana on ajaloolised esemed ja hooned meie ümber omandanud nii emotsionaalse kui funktsionaalse tähenduse.  

Muinsuskaitse ja konserveerimise eriala tegeleb kõige laiemas mõttes füüsilise ja vaimse pärandi väärtustamise ja kaitsmisega. Olgu selleks siis ajalooliste hoonete, maastike, kunsti- või tarbeesemete, aga ka nendesse kätketud mälu ja mälestuste säilitamine. Kitsamalt õpetatakse nii arhitektuuri- kui ka kunstimälestiste uurimise ja konserveerimise teoreetilisi printsiipe ning praktilisi oskusi. Tegu on erakordselt põneva, vaheldusrikka ja suure missiooniga erialaga.Erialaõpe lähtub kaasaegse keskkonnakäsitluse filosoofiast ja säästva arengu põhimõtetest. 

Õppe eesmärgiks on anda tudengitele erialaseid teadmisi ja oskusi ning kujundada hoiakuid ja väärtushinnanguid, mis aitavad teadvustada loodus-, sotsiaal- ja kultuurikeskkonna seoseid. EKA on ainus kõrgkool Eestis, kus on võimalik omandada muinsuskaitse ja arhitektuuri ning kunsti konserveerimise ja restaureerimise alast akadeemilist kõrgharidust. Osakonna õppejõud on oma ala tunnustatud ja kõrgelt hinnatud spetsialistid.

Õppekava

Muinsuskaitse ja konserveerimise õppekava on avatud muutustele ja arengutele kaasaegse keskkonnakäsitluse filosoofias ning muinsuskaitse ja restaureerimise teoorias ja praktikas, lähtudes säästva arengu põhimõtetest. Tegemist on paljuski interdistsiplinaarse alaga, mis hõlmab baasteadmisi nii filosoofiast, kunsti- ja arhitektuuriajaloost kui restaureerimise ja konserveerimisega seotud spetsiifilistest valdkondadest, sh konserveerimisteooria, keemia, ehitusfüüsika, materjali- ja inseneriteadused jpm. Akadeemilise auditoorse tööl kõrval on olulised ka mitmesugused praktikad ja õppesõidud Eestis ning välismaal. Magistriõppes on erialal võimalik spetsialiseeruda muinsuskaitse ja konserveerimise, arhitektuuri konserveerimise või museoloogia õppesuunale.

Eesti Kunstiakadeemial on õigus anda  konserveerimise eriala bakalaureuse õppekava läbinuile kutseid arhitektuuripärandi spetsialist, tase 6 ning konservaator, tase 6 esmane kutse.

Kellena saab töötada?

Muinsuskaitse ja konserveerimise eriala lõpetajad töötavad konservaatoritena muuseumides ja konserveerimistöökodades, Muinsuskaitseametis, Tallinna Linnaplaneerimise Ameti muinsuskaitse osakonnas, ministeeriumites ja arhitektuuribüroodes või iseseisvate ettevõtjatena muinsuskaitse ja restaureerimise valdkonnas, ajaloolistel ehitistel uurimistööde teostajatena, muinsuskaitse eritingimuste koostajatena, konserveerimis- ja restaureerimistööde järelevalve läbiviijatena ning erialaõppejõududena.

Uudised ja sündmused

www.tonutunnel.com

Sisseastumisavalduse EKAsse saab nüüd juba veebruaris anda

Tänasest, 1. veebruarist, saab esitada sisseastumisavaldusi Eesti Kunstiakadeemia kõikidele õppekavadele. Vastuvõtuperioodi varasem algus lihtsustab sisseastumise süsteemi, sest nüüdsest algab vastuvõtt kõikidele õppekavadele ühel päeval. Erinevad on vaid avalduste esitamise tähtajad – rahvusvahelistele magistriõppekavadele saab avaldusi esitada 6. märtsini, doktoriõppesse 31. märtsini ning ...
Kukk ja Kana

Kukk ja Kana taas Lillepaviljonis

Tallinna Lillepaviljoni restaureerimistööde käigus leidsid ehitajad hoone tagant põõsast šamotist linnuskulptuuride riismed, mis olid kaetud mustuse, rohevetika, okkapuru ja samblatuttidega, ühe sees oli peidus isegi herilasepesa. Keeruline oli aru saada, et tegemist on skulptuuride, mitte ehitusprahiga ning saladuseks jäi ka nende päritolu, taustalugu, kuuluvus ja autor. Õnnetu linnupaar ...
Kohila paberivabrik

Hüljatud maastikud: Kohila paberivabrik

Eesti Kunstiakadeemia ja Tallinna Tehnikaülikool ootavad huvilisi erialadevahelise töötoa "Hüljatud maastikud" ettekandepäevadele Kohilas. Sellel aastal on vaatluse all ajalooline tööstus asula südames - Kohila paberivabrik. Viimastel kümnenditel on tööstusi jõuliselt linnadest välja kolitud ja tööstushoonete saatus on heal juhul olnud muutumine kultuuri- ja vabaaja keskusteks. Ühelt poolt on ...
Purdi_KJ

Kolmas Eesti kunstiajaloolaste ühine magistriseminar Purdis

9.–10. jaanuaril 2023 toimus taas visuaalkultuuri ja selle säilitamisega tegelevate magistrantide ühine talveseminar Purdi mõisas. Seminar jätkab 2019. aastal alguse saanud sarja (vt ka 2022. aasta kava), mille eesmärk on ühelt poolt anda kokkupuude eri ülikoolide lähenemistega, ja teisalt pakkuda õppetoolivälist kõrvalpilku igaühe konkreetsele uurimisteemale. Tudengeid osales seekord viielt ...
IMG_2325

Rahvusvaheline konservaatorite töötuba Nanorestore

12.–14. detsembril toimus EKA muinsuskaitse ja konserveerimise osakonnas rahvusvaheline töötuba, kus tutvustati Eesti ja Läti konserveerimise eriala spetsialistidele ja tudengitele nanotehnoloogial põhinevaid materjale. Täpsemalt Nanorestore projekti raames välja töötatud geele ja mikroemulsioone, mille abil on võimalik puhastada erinevast materjalist kunstiteoseid – lõuendalusel maale, ...
Screenshot 2022-12-16 at 08.45.50

EKA lõpetajate edu üliõpilaste teadustööde konkursil

13. detsembril autasustati Tartu Haridus- ja Teadusministeeriumis 2022. aasta parimaid üliõpilaste teadustöid. Riiklikud preemiad anti välja kolmel õppeastmel ja kuues teadusvaldkonnas. Lisaks anti välja kaks taseme- ja valdkonnaülest peapreemiat ja mitmeid eripreemiaid. EKA lippu hoidsid taas kõrgel pikk rida lõpetanuid. Seekord läksid kõik tunnustused magistritele: Humanitaarteaduste ja ...
Paide gümnaasium

Muinsuskaitseamet jagas aastaauhindu

Muinsuskaitseamet kuulutas neljapäeval, 24. novembril Mustpeade majas toimunud tänuüritusel välja Muinsuskaitseameti aastaauhindade laureaadid 17 kategoorias. Sündmusel tunnustati 2022. aasta kõige silmapaistvamaid restaureerimis- ja ehitustöid, inimesi, avastusi ja tegusid. Aastaauhindade nominendid valis välja ekspertidest koosnev hindamiskomisjon avaliku ideekorje käigus tehtud ...
Duo_foto

EKA doktorandid “Teadus 3 minutiga” konkursil

Jelizaveta Sedler ja Maria Hansar esindavad EKAt Teaduste Akadeemia konkursil „Teadus 3 minutiga“. Jelizaveta Sedler „Koduköögi disain ideoloogiate võitlusväljana“ Jelizaveta Sedler on kunstiteaduse ja visuaalkultuuri uuringute eriala esimese aasta doktorant ja EKA muuseumi koguhoidja. Oma doktoritöös keskendub ta ENSV kodudisaini kuvanditele arhitektide ja disainerite graafikas ja tekstides ...
  • Õpingud ERKIs on olnud minu elu üks kõige helgem aga ka õpetlikum periood. Lisaks erialale sain ma sellest koolist sõbrad kogu eluks. Oma kursusekaaslastega suhtlen vaat et igapäevaselt... kuigi meie lõpetamisest on möödas 25 aastat. Elukaaslased vahetuvad, lapsed on juba suured aga meie suhtleme omavahel endiselt nii, nagu oleks aeg meie jaoks seisma jäänud. Me oleme üksteise jaoks jäänud samasuguseks nagu kooli lõpetades. Kool andis meile võimaluse/ pani kohustuse end arendada. Huvi arhitektuuri vastu ja soov lahendada ülesandeid paremini kui õpingukaaslane (konkurents on edasiviiv jõud) andsid meile hea stardipositsiooni elus. Suur osa meist töötab oma õpitud erialal, seda eelkõige tänu heale haridusele ja toredale õpikeskkonnale. Need mõned read on omamoodi emotsionaalne purse... nö puusalt
    Tiina Tuulik