UNESCO õppetool

Eesti Kunstiakadeemia muinsuskaitse ja konserveerimise osakonna UNESCO pärandiuuringute õppetool
UNESCO õppetooli olemus ja põhimõtted
UNESCO õppetoolide ja ülikoolidevaheliste võrgustike loomine algatati 1992. aastal, et soodustada rahvusvahelist valdkondlikku akadeemilist koostööd hariduse, loodus- ja ühiskonnateaduste, kultuuri ja kommunikatsiooni erialadel. Õppetoolide eesmärk on suurendada UNESCO väärtuste ja põhimõtete kandepinda. Käesoleval ajal on maailma ülikoolides loodud ligi 1000 UNESCO õppetooli ja 45 UNITWIN võrgustikku 125 riigis, muinsuskaitse õppetoole on siiski vaid mõnikümmend.
Õppetoolid ehitatakse üles põhimõttel, et need toimivad mitte ainult traditsioonilise akadeemilise õppekavana, vaid ka kui mõttekojad ja sillaehitajad akadeemilise maailma, kodanikuühiskonna, kohalike kogukondade ja poliitikakujundajate vahel.
UNESCO õppetooli saab luua ainult akadeemilise ja akrediteeritud kõrgkooli juurde, mis on võimeline välja panema lisaks rahvusvahelisele eksperdile ka kohaliku meeskonna ning hõlmama nii oma kui ka välistudengeid.
UNESCO ei toeta põhimõtteliselt õppetoolide loomist rahaliselt, sest peab õppetooli loomise üheks eesmärgiks ka silla ehitamist kohalike ettevõtjate ja rahastajatega ning õppetooli abil laiema ühiskondliku vastutustunde kasvatamist.
Eestis on kaks kultuuripärandi õppetooli – EKAs ja Tartu Ülikooli vaimse kultuuripärandi rakendusuuringute õppetool.
UNESCO kultuuripärandi uuringute õppetool Eesti Kunstiakadeemia muinsuskaitse ja konserveerimise osakonnas juures loodi 2021. aasta novembris.
Lähtuvalt UNESCO õppetooli põhimõtetest keskendub EKA õppetool oma valdkonna sidumisele teiste erialade, kõrgkoolide, aga ka ühiskonnaga laiemalt. Õppetooli kõige olulisem partner on AS Tallinna Sadam, märkimisväärset koostööd on tehtud Tallinna Linnavalitsuse erinevate ametite, Lääne-Harju valla, Muinsuskaitseameti ja Keskkonnaametiga. Partnerülikoolidest tuleb esile tõsta Tallinna Tehnikaülikooli ja Soome Aalto Ülikooli. Läbi õppetooli on EKAl oluline roll rahvusvahelise muinsuskaitse ekspertorganisatsiooni ICOMOSi valdkonna ülikoolides töötavate ekspertide University Forumi võrgustikus.
Kuna EKA muinsuskaitse osakond katab muinsuskaitse laia spektrit, samas on tudengite arv riigi väiksust silmas pidades väike, on ka UNESCO õppetoolil pigem lai haare. Kitsa professuuri asemel on õppetooli kutsutud erinevaid külalisõppejõude ning keskendutud valdkonna ülesele ja erialade vahelisele koostööle tuues siinsete üliõpilaste ja avalikkuseni rahvusvahelised kogemused ja uusimad teadmised parimal võimalikul moel.
Samuti kaasatakse teiste Eesti Ülikoolide ja valdkonna spetsialiste Eestist. Suur osa ülikoolidevahelisest koostööst on üles ehitatud õppetööd ja rakenduslikku suunitlust lõimivatele erialadevahelistele kursustele, mis võimaldavad üheaegselt täita nii uurimisprojektiga seatud ülesandeid kui ka pakkuda üliõpilastele võimalust harjutada erialadevahelist koostööd, tutvuda uute vaatenurkade ja saada osa rahvusvahelisest kogemusest. Koostööd tehakse näiteks Tallinna Linnaplaneerimise Ameti ja Tallinna Ettevõtlusametiga, Muinsuskaitseameti, Tallinna Giidide Ühingu, ICOMOS Eesti Komitee, Vanalinna Seltsi jt organisatsioonidega.
Uurimissuunad
Tallinna Vanalinna jätkusuutlik areng ja eksponeerimine 2019-2022
Sadamalinnade väärtustamine ja jätkusuutlik areng
Paldiski sadamalinn turismiobjektina
I vahearuanne: Paldiski sadamalinn turismiobjektina
II Vahearuanne: Paldiski sadamalinn turismiobjektina II
Johanna Toom.Pärandi ja turismi seosed Paldiski linna näitel. Magistritöö. EKA 2024
Tutvustati uurimisprojekti “Sadamalinnade väärtused ja jätkusuutlik areng” esimest vahearuannet
Johanna Toom: Peidetud pärl Paldiski – Harju Elu, 10. juuli 2023
Avasta Paldiskit! kaardirakendus
Maailmapärand ja säästev areng Tallinn-Helsingi rohekoridoris
EKA ja Aalto Ülikooli ühisseminar “Maailmapärand üle lahe”
Projekt WOODMEADOWLIFE ehk PuisniiduLife
Monumendi uued raamid
Varia
Arhitektuuripärandi propageerimine läbi Wikipeedia
EKA muinsuskaitse osakond läheb Turismimessile
Koostöö Tartu Ülikooli vaimse kultuuripärandi rakendusuuringute UNESCO õppetooliga
