Avatud loengud

19.02.2025

Tekstiil 110 avatud loeng: Pirjo Kääriäinen

ET110_Pirjo_FBCOVER

Pirjo Kääriäinen
19.02.2025
A-501 kell 16:30

“Kududes tekstiilidisaini materjaliuuendusega”

Pirjo Kääriäinen on materjalientusiast ja tekstiilispetsialist, kes töötab Soome Aalto Ülikooli disaini ja materjalide dotsendina. Ta tegutseb uurimistöö ja praktika vahel ning osaleb mitmetes biopõhistele materjalidele keskenduvates materjalide uurimisprojektides.

Alates 2011. aastast on ta arendanud interdistsiplinaarset CHEMARTSi koostööd Kunstide, Disaini ja Arhitektuuri (ARTS) ja Keemiatehnika kooli (CHEM) vahel. CHEMARTSi eesmärk on inspireerida Aalto ülikooli tudengeid ja teadlasi uurima koos biopõhiseid materjale ning looma uusi kontseptsioone nende säästvaks kasutamiseks. Enne akadeemilist karjääri töötas Pirjo Kääriäinen üle kümne aasta Soome tekstiilitööstuses ning omandas kogemusi ka ettevõtja ja loomemajanduse konsultandina.

chemarts.aalto.fi
aalto.fi/en/aalto-university-bioinnovation-center

Toetajad: EKA teadusfond ja Eesti Kultuurkapital

Postitas Andres Lõo — Püsilink

Tekstiil 110 avatud loeng: Pirjo Kääriäinen

Kolmapäev 19 veebruar, 2025

ET110_Pirjo_FBCOVER

Pirjo Kääriäinen
19.02.2025
A-501 kell 16:30

“Kududes tekstiilidisaini materjaliuuendusega”

Pirjo Kääriäinen on materjalientusiast ja tekstiilispetsialist, kes töötab Soome Aalto Ülikooli disaini ja materjalide dotsendina. Ta tegutseb uurimistöö ja praktika vahel ning osaleb mitmetes biopõhistele materjalidele keskenduvates materjalide uurimisprojektides.

Alates 2011. aastast on ta arendanud interdistsiplinaarset CHEMARTSi koostööd Kunstide, Disaini ja Arhitektuuri (ARTS) ja Keemiatehnika kooli (CHEM) vahel. CHEMARTSi eesmärk on inspireerida Aalto ülikooli tudengeid ja teadlasi uurima koos biopõhiseid materjale ning looma uusi kontseptsioone nende säästvaks kasutamiseks. Enne akadeemilist karjääri töötas Pirjo Kääriäinen üle kümne aasta Soome tekstiilitööstuses ning omandas kogemusi ka ettevõtja ja loomemajanduse konsultandina.

chemarts.aalto.fi
aalto.fi/en/aalto-university-bioinnovation-center

Toetajad: EKA teadusfond ja Eesti Kultuurkapital

Postitas Andres Lõo — Püsilink

27.02.2025

Avatud arhitektuuriloeng: Élodie Degavre “Arhitektuurist kinoni ja tagasi”

Élodie Degrave_FHD2
Élodie Degrave_FHD2

Arhitekt ja filmirežissöör Élodie Degavre peab loengu „Arhitektuurist kinoni ja tagasi“ EKA avatud uste päeval 27. veebruaril, kell 18.00, ruumis A-400.

“Droonivaade hoonele. Järgneb lähivõte arhitektist, kes räägib oma raamatukogu ees. Kas need pildid on teile tuttavad? Kui olete arhitekt, siis on: olete kõik näinud seda, mida nimetatakse “arhitektuurifilmiks”. Aga mis on õigupoolest arhitektuurifilm? Kas reklaamfilm? Hariv teos?” küsib autor.

Tänapäeval on suund polüfooniliselt ja tundlikult ümber mõtestada ja -kirjutada oma distsipliini ajalugu, seades kahtluse alla seni arhitektuuris domineerinud juhtivad narratiivid ja representatsioonid. Arhitekt ja filmirežissöör Élodie Degavre, asetades oma hübriidtöö etnograafilise ja dokumentaalkino valda, kutsub meid käsitlema “arhitektuurifilmi” kui vaatepunkti nihutamise vahendit.

See ei ole loeng filmiajaloost. See on reis arhitektuurist kinno ja tagasi, otsides loomingulist ja ainulaadset viisi hoonete keeruka elu kujutamiseks.

Élodie Degavre on Brüsselis tegutsev arhitekt, koolitaja ja filmirežissöör. Ta töötas mitmes arhitektuuribüroos (V+, A Practice) projektijuhina ja teeb alates 2015. aastast koostööd Belgia arhitektuuriülevaatega A+ Architecture. Élodie õpetab rahvusvahelises arhitektuurimagistriõppes UCLouvainis (BE) ja Maastrichti Arhitektuuriakadeemias (NL). Töötades teadlasena tundlike arhitektuuriliste uurimismeetodite alal, on ta teinud dokumentaalfilmi taskukohase eluaseme eksperimentidest 1970. aastatel: „Life, Assembled“.

Filmi on võimalik ja soovitav enne loengut tasuta vaadata KUMU dokumentaali raames 26. veebruaril kl 18 KUMU kunstimuuseumis.

Filmi „Life, assembled“ (2022) on näidatud mitmetel tunnustatud festivalidel, sealhulgas Rotterdami arhitektuurifilmide festivalil, FIFA Montreali, New Yorgi ja Chicago arhitektuuri- ja disainifilmide festivalil. See pälvis Brüsseli kunstifilmide festivali publikuauhinna ja Rijeka ajaloofilmide festivalil parima stsenaristi auhinna.

Postitas Andres Lõo — Püsilink

Avatud arhitektuuriloeng: Élodie Degavre “Arhitektuurist kinoni ja tagasi”

Neljapäev 27 veebruar, 2025

Élodie Degrave_FHD2
Élodie Degrave_FHD2

Arhitekt ja filmirežissöör Élodie Degavre peab loengu „Arhitektuurist kinoni ja tagasi“ EKA avatud uste päeval 27. veebruaril, kell 18.00, ruumis A-400.

“Droonivaade hoonele. Järgneb lähivõte arhitektist, kes räägib oma raamatukogu ees. Kas need pildid on teile tuttavad? Kui olete arhitekt, siis on: olete kõik näinud seda, mida nimetatakse “arhitektuurifilmiks”. Aga mis on õigupoolest arhitektuurifilm? Kas reklaamfilm? Hariv teos?” küsib autor.

Tänapäeval on suund polüfooniliselt ja tundlikult ümber mõtestada ja -kirjutada oma distsipliini ajalugu, seades kahtluse alla seni arhitektuuris domineerinud juhtivad narratiivid ja representatsioonid. Arhitekt ja filmirežissöör Élodie Degavre, asetades oma hübriidtöö etnograafilise ja dokumentaalkino valda, kutsub meid käsitlema “arhitektuurifilmi” kui vaatepunkti nihutamise vahendit.

See ei ole loeng filmiajaloost. See on reis arhitektuurist kinno ja tagasi, otsides loomingulist ja ainulaadset viisi hoonete keeruka elu kujutamiseks.

Élodie Degavre on Brüsselis tegutsev arhitekt, koolitaja ja filmirežissöör. Ta töötas mitmes arhitektuuribüroos (V+, A Practice) projektijuhina ja teeb alates 2015. aastast koostööd Belgia arhitektuuriülevaatega A+ Architecture. Élodie õpetab rahvusvahelises arhitektuurimagistriõppes UCLouvainis (BE) ja Maastrichti Arhitektuuriakadeemias (NL). Töötades teadlasena tundlike arhitektuuriliste uurimismeetodite alal, on ta teinud dokumentaalfilmi taskukohase eluaseme eksperimentidest 1970. aastatel: „Life, Assembled“.

Filmi on võimalik ja soovitav enne loengut tasuta vaadata KUMU dokumentaali raames 26. veebruaril kl 18 KUMU kunstimuuseumis.

Filmi „Life, assembled“ (2022) on näidatud mitmetel tunnustatud festivalidel, sealhulgas Rotterdami arhitektuurifilmide festivalil, FIFA Montreali, New Yorgi ja Chicago arhitektuuri- ja disainifilmide festivalil. See pälvis Brüsseli kunstifilmide festivali publikuauhinna ja Rijeka ajaloofilmide festivalil parima stsenaristi auhinna.

Postitas Andres Lõo — Püsilink

12.02.2025

Orit Gati loeng isiklikust kogemusest kunstikriitikas

Gat small portrait-01

Londoni kunstikriitik Orit Gat peab 12. veebruaril kell 18.00 Eesti Kunstiakadeemias (ruum A202) loengu kunstikriitika kirjutamisest läbi isikliku kogemuse.

Gat arutleb, kuidas isiklikku kogemust kunstiteksti kaasata ja miks on oluline teha ruumi kogemustele, mis tihtipeale kultuurikriitika äärealadele jäävad. Ta räägib ka, miks on oluline mõelda kirjutamisest kui ühise ruumi loomisest ning kirjutada, püüdes teiste inimeste kogemusega ühisosa leida.

Loengule järgneb vestlus Maarin Ektermanniga.
Orit Gati on Londonis elav Briti kunstikriitik.

Ta on kijrutanud kaasaegsest kunstist, raamatutest, digikultuurist ja jalgpallist väljaannetele nagu The White Review, frieze, e-flux journal and e-flux criticism, ArtReview, Jacobin, Texte zur Kunst, Paper Visual Art, Art Monthly, the Times Literary Supplement, the LA Review of Books, The World Policy Journal, Camera Austria, Cultured jpt.

Orit Gati loeng toimub Kaasaegse Kunsti Eesti Keskuse ja Eesti Kunstiakadeemia kunstiteaduse ja visuaalkultuuri instituudi koostöös.

Loeng on inglise keeles.

Postitas Annika Tiko — Püsilink

Orit Gati loeng isiklikust kogemusest kunstikriitikas

Kolmapäev 12 veebruar, 2025

Gat small portrait-01

Londoni kunstikriitik Orit Gat peab 12. veebruaril kell 18.00 Eesti Kunstiakadeemias (ruum A202) loengu kunstikriitika kirjutamisest läbi isikliku kogemuse.

Gat arutleb, kuidas isiklikku kogemust kunstiteksti kaasata ja miks on oluline teha ruumi kogemustele, mis tihtipeale kultuurikriitika äärealadele jäävad. Ta räägib ka, miks on oluline mõelda kirjutamisest kui ühise ruumi loomisest ning kirjutada, püüdes teiste inimeste kogemusega ühisosa leida.

Loengule järgneb vestlus Maarin Ektermanniga.
Orit Gati on Londonis elav Briti kunstikriitik.

Ta on kijrutanud kaasaegsest kunstist, raamatutest, digikultuurist ja jalgpallist väljaannetele nagu The White Review, frieze, e-flux journal and e-flux criticism, ArtReview, Jacobin, Texte zur Kunst, Paper Visual Art, Art Monthly, the Times Literary Supplement, the LA Review of Books, The World Policy Journal, Camera Austria, Cultured jpt.

Orit Gati loeng toimub Kaasaegse Kunsti Eesti Keskuse ja Eesti Kunstiakadeemia kunstiteaduse ja visuaalkultuuri instituudi koostöös.

Loeng on inglise keeles.

Postitas Annika Tiko — Püsilink

11.02.2025 — 12.02.2025

KVI avatud loeng: Charis Gullickson “Põhjamaade muuseumide dekoloniseerimine”

Charis Ann Gullickson_4K-1428[98]
EEA-and-Norway_grants@2x

Dr Charis Gullickson on vanemteadur NordNorski kunstimuuseumis Norras.

Oma doktoritöös uuris ta Norra avalikke kunstimuuseume kui sotsiaalseid tegutsejaid. Kokkuvõttes väidab ta: „Selle doktoritöö eesmärk on seada kahtluse alla status quo kunstimuuseumide praktikad ja kalduvus pidada Norra riiklikult rahastatavaid kunstimuuseume „neutraalseteks“ institutsioonideks.“ Muuseumide neutraalsus takistab institutsioonidel „näha“ oma potentsiaalset transformatiivset sotsiaalset jõudu. Tema uurimisprojektist kasvas välja aktivistlik rühmitus Museer er ikke nøytrale / Museat eai leat neutrálat. Charise jaoks on tegemist nägemise õppimisega (võimusüsteemide ja hierarhiliste struktuuride mõistmine). Kui muuseumipraktikud ei suuda näha olemasolevaid struktuurilisi ja süsteemseid probleeme, ei saa nad neid ka parandada. Seega kipuvad kunstimuuseumitöötajad säilitama status quo’d ja tegutsema valitsevates, vastuolulistes raamistikes.

Selles loengus käsitletakse Norra kunstimuuseume kui asunduskolonialistlikke institutsioone ajaloolises perspektiivis. Vaatlen, kuidas kolonialism kujundab olevikku kunstimuuseumide ja kuraatoripraktikate kontekstis. Kunstimuuseumi ajaloolise teekonna analüüsimine sellest vaatenurgast lähtuvalt võib aidata näidata, miks kunstimuuseumid ja kuraatorid tegutsevad nii, nagu nad tänapäeval tegutsevad.

Juhtumiuuringud:

https://www.idunn.no/doi/full/10.18261/kk.105.1.4

https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/1369801X.2022.2161063

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/cura.12580

 

Loeng toimub koostöös Kumu kunstimuuseumiga ning on seotud KUMU näitusega “Nad hakkasid kõnelema” Kumu kaasaegse kunsti galeriis, mis kutsub mõtestama inimtegevuse tagajärjel toimuvaid keskkonnamuutusi koloniaalajaloo ja selle kestva mõju kaudu. Näitusel kohtub Eestis ja Baltikumis tegutsevate kunstnike looming Põhjamaade põlisrahvaste kunstnike omaga, rääkides keha ja maa ühendustunde taastamise võimalikkusest.

Loengu toimumist toetab: Euroopa majanduspiirkonna ja Norra toetuste mehhanism

 

@nordnorskkunstmuseum

@ikkenoytrale

 

Loengu salvestus EKA TVs.

Postitas Annika Tiko — Püsilink

KVI avatud loeng: Charis Gullickson “Põhjamaade muuseumide dekoloniseerimine”

Teisipäev 11 veebruar, 2025 — Kolmapäev 12 veebruar, 2025

Charis Ann Gullickson_4K-1428[98]
EEA-and-Norway_grants@2x

Dr Charis Gullickson on vanemteadur NordNorski kunstimuuseumis Norras.

Oma doktoritöös uuris ta Norra avalikke kunstimuuseume kui sotsiaalseid tegutsejaid. Kokkuvõttes väidab ta: „Selle doktoritöö eesmärk on seada kahtluse alla status quo kunstimuuseumide praktikad ja kalduvus pidada Norra riiklikult rahastatavaid kunstimuuseume „neutraalseteks“ institutsioonideks.“ Muuseumide neutraalsus takistab institutsioonidel „näha“ oma potentsiaalset transformatiivset sotsiaalset jõudu. Tema uurimisprojektist kasvas välja aktivistlik rühmitus Museer er ikke nøytrale / Museat eai leat neutrálat. Charise jaoks on tegemist nägemise õppimisega (võimusüsteemide ja hierarhiliste struktuuride mõistmine). Kui muuseumipraktikud ei suuda näha olemasolevaid struktuurilisi ja süsteemseid probleeme, ei saa nad neid ka parandada. Seega kipuvad kunstimuuseumitöötajad säilitama status quo’d ja tegutsema valitsevates, vastuolulistes raamistikes.

Selles loengus käsitletakse Norra kunstimuuseume kui asunduskolonialistlikke institutsioone ajaloolises perspektiivis. Vaatlen, kuidas kolonialism kujundab olevikku kunstimuuseumide ja kuraatoripraktikate kontekstis. Kunstimuuseumi ajaloolise teekonna analüüsimine sellest vaatenurgast lähtuvalt võib aidata näidata, miks kunstimuuseumid ja kuraatorid tegutsevad nii, nagu nad tänapäeval tegutsevad.

Juhtumiuuringud:

https://www.idunn.no/doi/full/10.18261/kk.105.1.4

https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/1369801X.2022.2161063

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/cura.12580

 

Loeng toimub koostöös Kumu kunstimuuseumiga ning on seotud KUMU näitusega “Nad hakkasid kõnelema” Kumu kaasaegse kunsti galeriis, mis kutsub mõtestama inimtegevuse tagajärjel toimuvaid keskkonnamuutusi koloniaalajaloo ja selle kestva mõju kaudu. Näitusel kohtub Eestis ja Baltikumis tegutsevate kunstnike looming Põhjamaade põlisrahvaste kunstnike omaga, rääkides keha ja maa ühendustunde taastamise võimalikkusest.

Loengu toimumist toetab: Euroopa majanduspiirkonna ja Norra toetuste mehhanism

 

@nordnorskkunstmuseum

@ikkenoytrale

 

Loengu salvestus EKA TVs.

Postitas Annika Tiko — Püsilink

27.02.2025

EKA avatud uksed 2025

fb_event_cover-roheline
Postitas Maarja Pabut — Püsilink

EKA avatud uksed 2025

Neljapäev 27 veebruar, 2025

fb_event_cover-roheline
Postitas Maarja Pabut — Püsilink

17.12.2024

Avatud disainiloeng: Ezio Manzini „Elamisväärne lähedus. Disainile orienteeritud stsenaarium“

FB_Cover_DESIGN_ISSUES_17.12.25

Ezio Manzini, ilmakuulus jätkusuutlikkuse ja sotsiaalse innovatsiooni eestkõneleja disaini vallas, peab avaliku loengu „Livable proximity. A design-orienting scenario“ („Elamisväärne lähedus. Disainile orienteeritud stsenaarium“) teisipäeval, 17. detsembril algusega kell 16:00 ruumis A101.

Viimase sajandi jooksul on kaasaegsete ühiskondade ruumilises korralduses domineerinud spetsialiseerumisel ja mastaabisäästul põhineva tõhususe idee mõju. Tõhususe nimel on spetsialiseerunud ka piirkonnad: need, kus töötada, need, kus lõbutseda, need, kus õppida, ja need, kuhu tagasi magama minna. Me võime seda kõike nimetada distantsi stsenaariumiks.

Aja jooksul on aga selgunud, et distantsi stsenaariumi rakendamine toob kaasa väga tõsiseid keskkonna- ja sotsiaalseid probleeme. Esile on kerkinud juhtumid, kus see mudel on hakanud põrkuma teiste ideede ja tavadega, ning kus on tulnud uuesti tuua kokku see, mis oli eraldatud, ja ühendada varem lahutatu. See tähendab, et teenused, töökohad ja inimeste kodud tuleb lähendada. Neid uusi ideid ja tavasid, st sotsiaalseid uuendusi, võib vaadelda kui uue, kujuneva stsenaariumi algust: läheduse stsenaariumi.

Kuigi kauguse ühiskonna probleemid olid juba pikka aega ilmsed, on kuni 2019. aastani ideed ja praktikad, mis on viinud läheduse stsenaariumi määratlemiseni, väga aeglaselt arenenud. Siis saabus pandeemia ja paradoksaalsel kombel näitas siis nõutud distanseerumine kõigile, kui oluline on füüsiline lähedus: naabruskonna teenuste sotsiaalne olulisus; elukoha lähedal töötamise eelis; heade suhete tähtsus naabritega jm. Lühidalt öeldes on läheduse stsenaariumi väärtust tunnistanud üha rohkem inimesi ja institutsioone.

Loengus avab Manzini läheduse stsenaariumi ideed, näidates, kuidas see on tekkinud viimase 20 aasta rohujuuretasandi sotsiaalsetest uuendustest ja kuidas mõnes suurlinnas on sellest saanud tegevusviide, kasutades mõnikord väljendit „15-minutiline linn”, luues uusi lähedussüsteeme, mis suudavad vastata paljudele, kui mitte kõigile, kodanike igapäevastele vajadustele. Lõpetuseks, rõhutades, kuidas selle stsenaariumi käsitlemise strateegiad on sügavalt kohapõhised, tuuakse loengus välja ka mõned ühised tunnused.

Loengu kontseptuaalne taust põhineb järgmistes teostes: “Design, When Everybody Designs”, MIT Press, 2015, “Politics of the Everyday”, Bloomsbury, 2019 (mõlemad on avaldatud ka Hiinas) ning “Livable Proximity”, Egea, 2022.

Ezio Manzini on üle kolme aastakümne töötanud jätkusuutliku disaini valdkonnas. Viimasel ajal on ta keskendunud sotsiaalsele innovatsioonile, mida peetakse jätkusuutlike muutuste peamiseks tõukejõuks. Sellest lähtuvalt käivitas ta DESISi: rahvusvahelise disainikoolide võrgustiku, mis tegeleb jätkusuutlikkuse saavutamiseks disainiga sotsiaalse innovatsiooni hüvanguks. 2024. aastal andis Design Research Society talle elutööpreemia.

Praegu on ta DESISi võrgustiku president ja Politecnico di Milano auprofessor. Ta on olnud külalisprofessor mitmetes disainikoolides üle maailma, nagu (viimase kümne aasta jooksul): Tongji Ülikool (Shanghai), Jiangnan Ülikool (Wuxi), University of the Arts (London), CPUT (Kaplinn), Parsons – The New School for Design (NYC).

Tema viimastel aastatelavaldatud raamatud on järgmised: „Design, When Everybody Designs“, MIT Press 2015; „Politics of the Everyday“. Bloomsbury, 2019; „Livable Proximity“ Egea, 2021, „Plug-ins: Design for City Making in Barcelona“ (koos Albert Fusteri ja Roger Paeziga, Elisava ja Actar Publishers 2023; Fare Assieme, Una nuova generazione di servizi pubblici collaborativi (con Michele D’Alena), Egea, 2024.

Design Issues 2024 avatud loengud toimuvad Sandra Nuudi ja Ruth-Helene Melioranski disainiprobleemide kursuse raames ning on avatud kõigile huvilistele.

Postitas Andres Lõo — Püsilink

Avatud disainiloeng: Ezio Manzini „Elamisväärne lähedus. Disainile orienteeritud stsenaarium“

Teisipäev 17 detsember, 2024

FB_Cover_DESIGN_ISSUES_17.12.25

Ezio Manzini, ilmakuulus jätkusuutlikkuse ja sotsiaalse innovatsiooni eestkõneleja disaini vallas, peab avaliku loengu „Livable proximity. A design-orienting scenario“ („Elamisväärne lähedus. Disainile orienteeritud stsenaarium“) teisipäeval, 17. detsembril algusega kell 16:00 ruumis A101.

Viimase sajandi jooksul on kaasaegsete ühiskondade ruumilises korralduses domineerinud spetsialiseerumisel ja mastaabisäästul põhineva tõhususe idee mõju. Tõhususe nimel on spetsialiseerunud ka piirkonnad: need, kus töötada, need, kus lõbutseda, need, kus õppida, ja need, kuhu tagasi magama minna. Me võime seda kõike nimetada distantsi stsenaariumiks.

Aja jooksul on aga selgunud, et distantsi stsenaariumi rakendamine toob kaasa väga tõsiseid keskkonna- ja sotsiaalseid probleeme. Esile on kerkinud juhtumid, kus see mudel on hakanud põrkuma teiste ideede ja tavadega, ning kus on tulnud uuesti tuua kokku see, mis oli eraldatud, ja ühendada varem lahutatu. See tähendab, et teenused, töökohad ja inimeste kodud tuleb lähendada. Neid uusi ideid ja tavasid, st sotsiaalseid uuendusi, võib vaadelda kui uue, kujuneva stsenaariumi algust: läheduse stsenaariumi.

Kuigi kauguse ühiskonna probleemid olid juba pikka aega ilmsed, on kuni 2019. aastani ideed ja praktikad, mis on viinud läheduse stsenaariumi määratlemiseni, väga aeglaselt arenenud. Siis saabus pandeemia ja paradoksaalsel kombel näitas siis nõutud distanseerumine kõigile, kui oluline on füüsiline lähedus: naabruskonna teenuste sotsiaalne olulisus; elukoha lähedal töötamise eelis; heade suhete tähtsus naabritega jm. Lühidalt öeldes on läheduse stsenaariumi väärtust tunnistanud üha rohkem inimesi ja institutsioone.

Loengus avab Manzini läheduse stsenaariumi ideed, näidates, kuidas see on tekkinud viimase 20 aasta rohujuuretasandi sotsiaalsetest uuendustest ja kuidas mõnes suurlinnas on sellest saanud tegevusviide, kasutades mõnikord väljendit „15-minutiline linn”, luues uusi lähedussüsteeme, mis suudavad vastata paljudele, kui mitte kõigile, kodanike igapäevastele vajadustele. Lõpetuseks, rõhutades, kuidas selle stsenaariumi käsitlemise strateegiad on sügavalt kohapõhised, tuuakse loengus välja ka mõned ühised tunnused.

Loengu kontseptuaalne taust põhineb järgmistes teostes: “Design, When Everybody Designs”, MIT Press, 2015, “Politics of the Everyday”, Bloomsbury, 2019 (mõlemad on avaldatud ka Hiinas) ning “Livable Proximity”, Egea, 2022.

Ezio Manzini on üle kolme aastakümne töötanud jätkusuutliku disaini valdkonnas. Viimasel ajal on ta keskendunud sotsiaalsele innovatsioonile, mida peetakse jätkusuutlike muutuste peamiseks tõukejõuks. Sellest lähtuvalt käivitas ta DESISi: rahvusvahelise disainikoolide võrgustiku, mis tegeleb jätkusuutlikkuse saavutamiseks disainiga sotsiaalse innovatsiooni hüvanguks. 2024. aastal andis Design Research Society talle elutööpreemia.

Praegu on ta DESISi võrgustiku president ja Politecnico di Milano auprofessor. Ta on olnud külalisprofessor mitmetes disainikoolides üle maailma, nagu (viimase kümne aasta jooksul): Tongji Ülikool (Shanghai), Jiangnan Ülikool (Wuxi), University of the Arts (London), CPUT (Kaplinn), Parsons – The New School for Design (NYC).

Tema viimastel aastatelavaldatud raamatud on järgmised: „Design, When Everybody Designs“, MIT Press 2015; „Politics of the Everyday“. Bloomsbury, 2019; „Livable Proximity“ Egea, 2021, „Plug-ins: Design for City Making in Barcelona“ (koos Albert Fusteri ja Roger Paeziga, Elisava ja Actar Publishers 2023; Fare Assieme, Una nuova generazione di servizi pubblici collaborativi (con Michele D’Alena), Egea, 2024.

Design Issues 2024 avatud loengud toimuvad Sandra Nuudi ja Ruth-Helene Melioranski disainiprobleemide kursuse raames ning on avatud kõigile huvilistele.

Postitas Andres Lõo — Püsilink

12.12.2024

Projekti MUUSA vestlusring

MUUSA 12.12 vestlus

12. detsembril vestlevad Kärt Ojavee, Juss Heinsalu ja Eik Hermann Kultuuriministeeriumi loovuurimuse toetuse saanud projekti “MUUSA” tööprotsessi mudelist, näitamishetkest, käe- ja jalatööst.

Vestlus toimub aadressil Kopli 27, kell 10.00-11.30. 

Avatud stuudio formaadis näitus kätkeb endas nii lõpetatud kui pooleli olevaid materjalikoosluseid ja abistavaid struktuure. MUUSA projekti viisid läbi Eesti kunstiakadeemia õppejõud ning Taidestuudiumi magistriõppekava juhtivad Kärt Ojavee ja Juss Heinsalu

Projekti üheks eesmärgiks oli välja töötada materjalist lähtuva loovuurimuse mudel koosloome meetodil. Tööperioodi jooksul katsetati ja sünteesiti erinevaid versioone ning uuriti näiteks: kuidas käsitleda loomepraktikas materjalide koostise ja omaduste uurimist; kuidas rakendada materjal meetodina protsessi juhtimisel; kuidas kaasata materjal muusana, suunamaks loomingulisi eesmärke ning tõlgenduslikke lahendusi? Materjalide uurimine kunstipraktika kaudu kaasab nii tähendusloomet, sensoorseid lähenemisi kui ka materjalide rakendatavate omaduste avastamist ja lõimimist võimalikes lõpptulemustes. Materjalist lähtuvat protsessi ja koostöö kaudu tekkivaid teadmiseid aitas mõtestada ja sõnastada Eik Hermann

Projekti jooksul on koostööd tehtud ka Marie Vihmari, Fibenol OÜ, Reval Stone ning AAA Patendibürooga

Projekti esitlus toimub aadressil Kopli 27.

Projektiruumi saab külastada kuni 12.12.2024 kokkuleppel autoritega. 

MUUSA projektiruumi näituse kujundus: Annika Kaldoja 
Graafiline disain: Indrek Sirkel  

Projektijuht: Anna Lohmatova 

Täname: Eik Hermann, Piret Valk, Gert Preegel, Janno Rauk, Soldi Rent OÜ, Eesti Killustik OÜ, Villavennad OÜ, Selgase Dolomiit OÜ, Mattias Veller, Eesti Kunstiakadeemia teadus- ja arendusosakond, keraamika, tekstiili, ehte ja sepise, skulptuuri töökojad, Bruce Anderson, Joosep Kivimäe, Gary Markle, Andrus Ojavee, Heron Vrubel.

Postitas Andres Lõo — Püsilink

Projekti MUUSA vestlusring

Neljapäev 12 detsember, 2024

MUUSA 12.12 vestlus

12. detsembril vestlevad Kärt Ojavee, Juss Heinsalu ja Eik Hermann Kultuuriministeeriumi loovuurimuse toetuse saanud projekti “MUUSA” tööprotsessi mudelist, näitamishetkest, käe- ja jalatööst.

Vestlus toimub aadressil Kopli 27, kell 10.00-11.30. 

Avatud stuudio formaadis näitus kätkeb endas nii lõpetatud kui pooleli olevaid materjalikoosluseid ja abistavaid struktuure. MUUSA projekti viisid läbi Eesti kunstiakadeemia õppejõud ning Taidestuudiumi magistriõppekava juhtivad Kärt Ojavee ja Juss Heinsalu

Projekti üheks eesmärgiks oli välja töötada materjalist lähtuva loovuurimuse mudel koosloome meetodil. Tööperioodi jooksul katsetati ja sünteesiti erinevaid versioone ning uuriti näiteks: kuidas käsitleda loomepraktikas materjalide koostise ja omaduste uurimist; kuidas rakendada materjal meetodina protsessi juhtimisel; kuidas kaasata materjal muusana, suunamaks loomingulisi eesmärke ning tõlgenduslikke lahendusi? Materjalide uurimine kunstipraktika kaudu kaasab nii tähendusloomet, sensoorseid lähenemisi kui ka materjalide rakendatavate omaduste avastamist ja lõimimist võimalikes lõpptulemustes. Materjalist lähtuvat protsessi ja koostöö kaudu tekkivaid teadmiseid aitas mõtestada ja sõnastada Eik Hermann

Projekti jooksul on koostööd tehtud ka Marie Vihmari, Fibenol OÜ, Reval Stone ning AAA Patendibürooga

Projekti esitlus toimub aadressil Kopli 27.

Projektiruumi saab külastada kuni 12.12.2024 kokkuleppel autoritega. 

MUUSA projektiruumi näituse kujundus: Annika Kaldoja 
Graafiline disain: Indrek Sirkel  

Projektijuht: Anna Lohmatova 

Täname: Eik Hermann, Piret Valk, Gert Preegel, Janno Rauk, Soldi Rent OÜ, Eesti Killustik OÜ, Villavennad OÜ, Selgase Dolomiit OÜ, Mattias Veller, Eesti Kunstiakadeemia teadus- ja arendusosakond, keraamika, tekstiili, ehte ja sepise, skulptuuri töökojad, Bruce Anderson, Joosep Kivimäe, Gary Markle, Andrus Ojavee, Heron Vrubel.

Postitas Andres Lõo — Püsilink

09.12.2024

Avatud Loeng: Leonarda Da Costa Custodio—Dekoloniaalsus ja disain

Custodio-768x1024.jpg

Leonardo Custódio, PhD, on Brasiilia järeldoktorantuur Åbo Akademi ülikoolis, Soomes. Samuti koordineerib ta rassismivastast meediaaktivistide liitu (ARMA Alliance) ja Soomes asuvat aktivistide uurimisvõrgustikku.

Leonardo on arengut ja sotsiaalseid muutusi toetava kommunikatsiooni koolitaja ja ekspert. Ta toetab üksikisikuid ja organisatsioone inimõiguste, sotsiaalse õigluse, vastastikuse õppimise ja austuse põhimõtetel põhinevate sise- ja välisstrateegiate jaoks kasutatavate suhtlusvahendite mõistmisel, arendamisel ja edendamisel. Selleks rakendab ta teaduspõhiseid teadmisi ja dialoogikeskseid oskusi, et korraldada spetsiaalselt osalejate vajadustele mõeldud töötubasid, loenguid, kõnesid ja konsultatsioone.

Loeng toimub inglise keeles.

Postitas Tanel Kärp — Püsilink

Avatud Loeng: Leonarda Da Costa Custodio—Dekoloniaalsus ja disain

Esmaspäev 09 detsember, 2024

Custodio-768x1024.jpg

Leonardo Custódio, PhD, on Brasiilia järeldoktorantuur Åbo Akademi ülikoolis, Soomes. Samuti koordineerib ta rassismivastast meediaaktivistide liitu (ARMA Alliance) ja Soomes asuvat aktivistide uurimisvõrgustikku.

Leonardo on arengut ja sotsiaalseid muutusi toetava kommunikatsiooni koolitaja ja ekspert. Ta toetab üksikisikuid ja organisatsioone inimõiguste, sotsiaalse õigluse, vastastikuse õppimise ja austuse põhimõtetel põhinevate sise- ja välisstrateegiate jaoks kasutatavate suhtlusvahendite mõistmisel, arendamisel ja edendamisel. Selleks rakendab ta teaduspõhiseid teadmisi ja dialoogikeskseid oskusi, et korraldada spetsiaalselt osalejate vajadustele mõeldud töötubasid, loenguid, kõnesid ja konsultatsioone.

Loeng toimub inglise keeles.

Postitas Tanel Kärp — Püsilink

16.12.2024

KVI avalik loeng: Inga Lāce “Making a Museum, Being a Guest”

5789b5b6-f171-4b55-b32d-4a4c714ecf2b
Erasmus+ sinine (1)

Inga Lāce teadustöö on spetsialiseerunud kaasaegsele kunstile Nõukogude ja postsovetlikus Ida-Euroopas, Kaukaasias ja Kesk-Aasias ning selle diasporas, pöörates erilist tähelepanu migratsioonile ja riikidevahelistele sidemetele. Ta oli C-MAP Kesk- ja Ida-Euroopa stipendiaat MoMAs New Yorgis (2020-2023) ning on varem kureerinud näitusi üle maailma, sealhulgas Läti paviljoni Veneetsia biennaalil (2019); Survival Kit (2017-23); Portable Landscapes Villa Vassilieffis, Läti rahvuslikus kunstimuuseumis ja James Gallery CUNYs (2018); Riga Notebook Muzeum Sztukis (2020); It Won’t Be Long Now, Comrades! Framer Framedis (2017); Performing the Fringe Konsthall C-s (2020) ja Pori kunstimuuseumis (2021).

 

Muuseumi loomine, külaliseks olemine

Loengus räägib Inga Lāce oma kogemustest ja tööst Almatõ kunstimuuseumi peakuraatorina, mis on 2025. aasta suvel Almatõs avatav uus eramuuseum.

Ta keskendub eelkõige järgmistele teemadele:
Qonaqtar, muuseumi kogudest koostatud grupinäitus, mis uurib külalislahkuse ja rände vahelisi seoseid ja pingeid, keskendudes Kasahstanile, Kesk-Aasiale ja naaberpiirkondadele.

Näituse pealkiri Qonaqtar (Konaktar) tuleneb kasahhi keele qонаq (qonaq) sõnast, mis tähendab „külaline“ ja on tuletatud türgi keele juurest kon- (maale või laskuma). See väljendab sügavalt juurdunud traditsiooni tervitada külalisi soojuse ja austusega, mis peegeldab nomaadide kombeid, kus reisijate võõrustamine oli oluline ellujäämiseks suurtel, sageli karmidel maastikel. Külalised võivad muidugi olla ka teistsuguse iseloomuga ja külalislahkust võidakse kuritarvitada, mille puhul näitus viitab Nõukogude Liidu sageli sunnitud rändekampaaniatele, kus Kasahstani ja Kesk-Aasia jaoks ei olnud vastuvõtmine valikuvõimalus. Eelkõige venelaste asustamine Kesk-Aasiasse 19. sajandil või korealaste ümberasustamine Kesk-Aasiasse 1930. aastatel ja nõukogude dissidentide saatmine Karagandasse – lood, mis samuti ühel või teisel moel panustasid Kasahstani ühiskonda ja kunstielu.

Külaliste muutumine kohalikeks ja kohalike muutumine külalisteks kuskil, kas põgenemise või ümberasumise tõttu on migratsiooniga seotult lõputu teema, kui siin saab seda vaadelda läbi regionaalse prisma.

 

Loengu toimumist toetab:

Postitas Annika Tiko — Püsilink

KVI avalik loeng: Inga Lāce “Making a Museum, Being a Guest”

Esmaspäev 16 detsember, 2024

5789b5b6-f171-4b55-b32d-4a4c714ecf2b
Erasmus+ sinine (1)

Inga Lāce teadustöö on spetsialiseerunud kaasaegsele kunstile Nõukogude ja postsovetlikus Ida-Euroopas, Kaukaasias ja Kesk-Aasias ning selle diasporas, pöörates erilist tähelepanu migratsioonile ja riikidevahelistele sidemetele. Ta oli C-MAP Kesk- ja Ida-Euroopa stipendiaat MoMAs New Yorgis (2020-2023) ning on varem kureerinud näitusi üle maailma, sealhulgas Läti paviljoni Veneetsia biennaalil (2019); Survival Kit (2017-23); Portable Landscapes Villa Vassilieffis, Läti rahvuslikus kunstimuuseumis ja James Gallery CUNYs (2018); Riga Notebook Muzeum Sztukis (2020); It Won’t Be Long Now, Comrades! Framer Framedis (2017); Performing the Fringe Konsthall C-s (2020) ja Pori kunstimuuseumis (2021).

 

Muuseumi loomine, külaliseks olemine

Loengus räägib Inga Lāce oma kogemustest ja tööst Almatõ kunstimuuseumi peakuraatorina, mis on 2025. aasta suvel Almatõs avatav uus eramuuseum.

Ta keskendub eelkõige järgmistele teemadele:
Qonaqtar, muuseumi kogudest koostatud grupinäitus, mis uurib külalislahkuse ja rände vahelisi seoseid ja pingeid, keskendudes Kasahstanile, Kesk-Aasiale ja naaberpiirkondadele.

Näituse pealkiri Qonaqtar (Konaktar) tuleneb kasahhi keele qонаq (qonaq) sõnast, mis tähendab „külaline“ ja on tuletatud türgi keele juurest kon- (maale või laskuma). See väljendab sügavalt juurdunud traditsiooni tervitada külalisi soojuse ja austusega, mis peegeldab nomaadide kombeid, kus reisijate võõrustamine oli oluline ellujäämiseks suurtel, sageli karmidel maastikel. Külalised võivad muidugi olla ka teistsuguse iseloomuga ja külalislahkust võidakse kuritarvitada, mille puhul näitus viitab Nõukogude Liidu sageli sunnitud rändekampaaniatele, kus Kasahstani ja Kesk-Aasia jaoks ei olnud vastuvõtmine valikuvõimalus. Eelkõige venelaste asustamine Kesk-Aasiasse 19. sajandil või korealaste ümberasustamine Kesk-Aasiasse 1930. aastatel ja nõukogude dissidentide saatmine Karagandasse – lood, mis samuti ühel või teisel moel panustasid Kasahstani ühiskonda ja kunstielu.

Külaliste muutumine kohalikeks ja kohalike muutumine külalisteks kuskil, kas põgenemise või ümberasumise tõttu on migratsiooniga seotult lõputu teema, kui siin saab seda vaadelda läbi regionaalse prisma.

 

Loengu toimumist toetab:

Postitas Annika Tiko — Püsilink

10.12.2024

Bianca Herlo avatud loeng „Digitaalne õiglus. Feministlik tulevik“

BiancaHerlo2019_2.bw

Bianca Herlo annab avaliku loengu „„Digitaalne õiglus. Feministlik tulevik / Digital Justice. Feminist Futures“ teisipäeval, 10. detsembril kell 16:00 ruumis A501.

Disain, kunst, kultuur, meedia ja teadus püüavad innukalt kategoriseerida digitehnoloogia uusimaid arenguid. Jaatavad hääled kiidavad eriti GenAI-d ja selle potentsiaali, kriitilised hääled väljendavad muret digitehnoloogia ja eriti tehisintellekti arengu ning nende ökosotsiaalsete tagajärgede pärast. Keeruliste struktuurikriiside, tehnoloogiast tingitud transformatsiooniprotsesside ja ebakindla tuleviku tingimustes võivad uued arusaamad teadustööst ja teadmiste tootmisest mängida määravat rolli.
Kuidas kujundada digitaliseerimisprotsesse inimeste ja keskkonna õiglasema tuleviku huvides? Mil määral saab praktikapõhist teadustööd mõista transformatiivse uurimistööna?
Bianca Herlo on öko-sotsiaalse disaini professor ja kompetentsikeskuse „Transformation Design“ juht Luzerni ülikoolis. Ta on aastaid tegelenud ebavõrdsuse, sotsiaalse ja digitaalse osaluse küsimustega ning disaini potentsiaaliga õiglasema digitaalse transformatsiooni saavutamiseks.
Weizenbaumi instituudi ja Berliini Kunstiülikooli uurimisrühma juhina on ta töötanud riiklikus ja rahvusvahelises koostöös kunsti, akadeemiliste ringkondade, poliitika ja kodanikuühiskonna osalejatega, et uurida, kuidas ebaõigluse ja ebavõrdsuse esilekerkivaid diskursusi saaks interpreteerida struktuurseteks muutusteks.
Bianca on rahvusvahelise sotsiaalse disaini võrgustiku (SDN) asutajaliige ja Saksa disainiteooria ja -uuringute ühingu (DGTF) esimees. Alates 2022. aastast on ta kaasjuhtinud podcasti „Purple Code. Intersektsionaalseid feministlikke vaatenurki digitaalsetele ühiskondadele“ (purplecode.org).
Design Issues 2024 avatud loengud toimuvad Sandra Nuudi ja Ruth-Helene Melioranski disainiprobleemide kursuse raames ning on avatud kõigile huvilistele.
Postitas Andres Lõo — Püsilink

Bianca Herlo avatud loeng „Digitaalne õiglus. Feministlik tulevik“

Teisipäev 10 detsember, 2024

BiancaHerlo2019_2.bw

Bianca Herlo annab avaliku loengu „„Digitaalne õiglus. Feministlik tulevik / Digital Justice. Feminist Futures“ teisipäeval, 10. detsembril kell 16:00 ruumis A501.

Disain, kunst, kultuur, meedia ja teadus püüavad innukalt kategoriseerida digitehnoloogia uusimaid arenguid. Jaatavad hääled kiidavad eriti GenAI-d ja selle potentsiaali, kriitilised hääled väljendavad muret digitehnoloogia ja eriti tehisintellekti arengu ning nende ökosotsiaalsete tagajärgede pärast. Keeruliste struktuurikriiside, tehnoloogiast tingitud transformatsiooniprotsesside ja ebakindla tuleviku tingimustes võivad uued arusaamad teadustööst ja teadmiste tootmisest mängida määravat rolli.
Kuidas kujundada digitaliseerimisprotsesse inimeste ja keskkonna õiglasema tuleviku huvides? Mil määral saab praktikapõhist teadustööd mõista transformatiivse uurimistööna?
Bianca Herlo on öko-sotsiaalse disaini professor ja kompetentsikeskuse „Transformation Design“ juht Luzerni ülikoolis. Ta on aastaid tegelenud ebavõrdsuse, sotsiaalse ja digitaalse osaluse küsimustega ning disaini potentsiaaliga õiglasema digitaalse transformatsiooni saavutamiseks.
Weizenbaumi instituudi ja Berliini Kunstiülikooli uurimisrühma juhina on ta töötanud riiklikus ja rahvusvahelises koostöös kunsti, akadeemiliste ringkondade, poliitika ja kodanikuühiskonna osalejatega, et uurida, kuidas ebaõigluse ja ebavõrdsuse esilekerkivaid diskursusi saaks interpreteerida struktuurseteks muutusteks.
Bianca on rahvusvahelise sotsiaalse disaini võrgustiku (SDN) asutajaliige ja Saksa disainiteooria ja -uuringute ühingu (DGTF) esimees. Alates 2022. aastast on ta kaasjuhtinud podcasti „Purple Code. Intersektsionaalseid feministlikke vaatenurki digitaalsetele ühiskondadele“ (purplecode.org).
Design Issues 2024 avatud loengud toimuvad Sandra Nuudi ja Ruth-Helene Melioranski disainiprobleemide kursuse raames ning on avatud kõigile huvilistele.
Postitas Andres Lõo — Püsilink